Låta företaget betala friskvård?
Kan jag låta företaget betala för till exempel naprapatbehandling i förebyggande syfte?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag frågade någon (minns inte vem så kanske är det inte speciellt tillförlitligt) om man kunde låta företaget betala massage, den jag pratade med sa att man kan dra av friskvård så länge som man har aktiebolag och förmånen gäller alla anställda.
Tack! Jag har handelsbolag. Undrar om det är andra regler då.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag gick till en "rygg-knäckare (kiropraktiker)" i tre års tid och drog av allt på företaget. Tror faktiskt att det ligger inom ramen för friskvård.
Det bör inte vara någon skillnad mellan ett ab och ett hb. Vore väldigt konstigt om företagsformen skulle styra vilka som får ge personalen friskvård och inte
#3: Det låter rimligt. Min naprapat säger att det ligger inom friskvård. Tack för svaret!
Vänliga hälsningar
Niklas
Det är egentligen ingen skillnad på reglerna för ett HB och ett AB, i bägge är friskvård avdragsgilla när det riktar sig till alla anställda och inte är några dyra sporter.
Skillnaden ligger i det faktum att du inte är anställd i ditt eget HB och därför får man inte lova att ta upp det som kostnad. Den enda gång som ex massage eller naprapat kan gå i ett HB för ägarens räkning är om man behöver det av medicinska själv (dokumenterade) för att klara av att fortsätta sitt arbete istället för att bli/fortsätta att vara sjukskriven
#5: Tack!
Vänliga hälsningar
Niklas

Hur är det om man har en Enskild firma? Jag läste först någonstans att man som Enskild firma inte får dra av friskvård men sen sa min revisor att man får det. Så nu har jag dragit av yogan jag gick på under hösten.
Kan jag lita på revisorn?
Jag drar av för friskvård .har Enskild firma..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Kopierat från Skatteverkets sida, ur "Avdragslexikon för företagare, deklaration 2007":
"Motion och friskvård
Avdrag för kostnader för motion och friskvård gäller endast för anställd personal. Det gäller inte för enskild näringsidkare eller delägare i handelsbolag/kommanditbolag. "
/Sofia
Har en revisor som sköter detta*L*
Om det är en riktig revisor som du har så tänker säkert inte h*n på att andra regler gäller för enskilda firmor eftersom detta inte är en företagsform de egentligen kan så mycket om.
Om det är någon som sköter din bokföring som du bara kallar revisor så har h*n gjort ett dåligt jobb. Det är du, inte revisorn så åker på straffet vid en granskning.
Riskerna är kanske inte så stora, men det måste ju vara så att du får information om de riktiga reglerna och sedan själv får avgöra om du vill ta risken eller ej.
Det är öhrlings..och jag har dragit av för massage och andra behandlingar i många år..vet inte om det kallats för friskvård men det har gått igenom..
Ibland hör vi av kunder att det har ju funkat för andra. Men det kan ju bero på att de inte varit utsatta för förfrågan eller revsion från skatteverket.
Var rädda om varandra

jag som Enskild firma har aldrig dragit av sådana kostnader, men visst kan jag tycka att det är orättvist, att ena får göra så men inte den andra. Enskilda firmor hamnar i underläge i annat sammanhang också, bara för att nämna ett: ett färdiglager t.ex. värderas bara med inköpspriser. Om jag köper ett champ.glas för 60 Kr och arbetar på i ett värde av 200 Kr, så priset blir 260, då får jag ändå bara värdera det till 60. Som om jag inte ens arbetade.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#14: Är du säker på det? Det låter inte som om det är rimligt.
Vänliga hälsningar
Niklas

japp, jag är jättesäker. Och jag tycker också att det inte är rimligt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo