Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 9877 ggr
Niklas
0

Köpa av privatperson

Vad gäller när ett företag köper något, vara eller tjänst, av en privatperson? Vad ska man tänka på? Ska det redovisas på något speciellt sätt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
0

Du kan inte dra av momsen om den personen inte är momsregistrerad. Annars är ju fritt fram, bara att inte bli lurad.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Karin
1

En tjänst kan du aldrig köpa av en privatperson på annat sätt än att du betalar ut lön

När det gäller saker så måste kvittot innehålla personnummer på den du handlar av.

Är det sedan en sak du ska sälja vidare så gäller vinstmarginalbeskattning för momsen eftersom du inte har någon ingående Moms när du handlar av en privatperson

Niklas
0

Om det är till exempel tröjtryck då, räknas det som tjänst eller vara? Jag tycker att det är något fysiskt och att det därför är en vara.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
0

Jag missade nog en hel del info, ser jag nu. Men jag förstår egentligen inte varför det ska vara personnummer på personen, om man t.ex. köper ett skrivbord på blocket av en privatperson för 1000 Kr, då var det ju hans eget privata skrivbord och han redovisar inte det någonstans. Det är klart, någon kanske skulle kunna sälja svart en massa saker som privatperson och om inkomsten kommer över en viss summa så blir det ju "inkomst"… och beskattningsbart…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
0

För att en vara ska vara avdragsgill i verksamhet ska det finnas organisationnummer eller personnummer för att man klart kan se att inköpet verkligen ägt rum. Annars kan man lätt köpa skrivbordet för 100 kronor och sedan skriva ett fiktivt kvitto på 2000 kronor och dra av 2000 kronor.

Köp mellan privatpersoner behöver ju inte ens skriva något kvitto om bägge är överens och det inte ska användas i skattepliktig verksamhet. Endast då det kan i framtiden bli funderingar kring brottslig verksamhet t.ex. häleri är det bra att ha ett kvitto med namn och personnummer för okända personer. Detta kan sedan vara bevis på hur köpet gått till. Kvitto med personnummer är ju aldrig någon nackdel.