Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1477 ggr
AnnaCathrina
0

Moms på moms?

Jag har betalt en tryckeriräkning för en kund och sedan fakturerar jag den räkningen + mitt jobb. Hur gör jag då med momsen?

Om vi säger att jag betalar räkningen till tryckeriet på 2000 kr + Moms. Ska jag då ta ut 2000 + Moms + sedan Moms på hela beloppet (dvs mitt jobb och tryckeriräkningen) av kunden? 

Ursäkta om jag beskriver lite krångligt, hoppas ni förstår vad jag menar Glad

Niklas
0

Ska du tjäna pengar på tryckeriräkningen? Annars kan du väl ta 2000 Moms av din kund. Det blir som att du vidarebefordrar hela kostnaden till kunden.

Tryckeriräkningen har sin Moms. Ditt arbete har sin Moms. Om ditt arbete är värt 1000 kronor blir det alltså:

Tryckerikostnad: 2000 + 500 kronor Moms = 2500
Ditt arbete: 1000 + 250 kronor Moms = 1250

Totalt: 2500 + 1250 = 3750 kronor (varav 750 kronor moms)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Helt riktigt. Det spelar ingen roll ifall du redan betalt Moms till en annan. Om du säljer jobbet vidare tar du ut Momshela beloppet (igen så att säga) inklusive din egen tillagda arbetstidskostnad.

Bjornen
0

Normalt debiterar man ju priset eklusive Moms och arbete exklusive Moms. Sedan summan räknats ihop läggs Moms på hela beloppet. Någon dubbel Moms kan aldrig utgå. Viss man kan räkna så men då är den första Moms en egen vinst och inte Moms. Vissa använder den princip för förmedling av tjänster eller varor, men då är momsen provision och inget annat.

Det kanske är något annorlunda inom områden som är dubbelbeskattade t.ex. el, värme och drivmedel. Där finns vissa punktskatter som i viss verksamhet är avdragsgill.