Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 935 ggr
patchezz
0

Vad får man sälja ihop?

Jag undrar om det finns något som säger att man inte får sälja vissa varor i samma butik? Jag funderar ju på att sälja djur och tillbehör och utrustning till dessa. Men jag skulle även vilja sälja andra saker som inte har med djur alls att göra. Om jag avskärmar dessa områden helt finns det ändå någon lag eller liknande som säger att jag inte får sälja andra saker när jag har en zoobutik, med djur i alltså?

Hade inte tänkt något åt kläder hållet men kanske tyg. Och det borde man ju kunna få om man skärmar av just själva djurområdet med väggar väl eller?

Niklas
0

Kläder borde gå, åtminstone med tanke på djuren. Däremot kan jag tänka mig att exempelvis mat inte fungerar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Du kanske skulle leta efter branschorganisationer. De borde ha koll på såna här detaljfrågor.

Vänliga hälsningar

Niklas

patchezz
0

Jag hittade faktiskt en sida nu som hjälpte mig lite grann.

http://www.kristianstad.se/templates_custom/PrintPage.aspx?id=4730

Där står det att man bland annat inte får ha uppfödning eller avel i själva butiken men alltså borde det ju då vara lagligt att man i en zoobutik föder upp djuren själv fast inte i samma lokaler som butiken.

Niklas
0

Det låter som om det räcker att det är skilda verksamheter.

Vänliga hälsningar

Niklas

Bjornen
0

Vissa kombinationer mellan verksamheter kan vara förbjudna enligt djurskyddslag och livsmedelslag. Människoföda är knappast tillåten att ens förvara i lokaler med djur. Lukt kan ju också kanske påverka kläder och andra produkter.

I marknadsföring kan vissa kombinatonserbjudanden vara olämpliga och otillåtna. Vilket kan göra att vissa kombinationer kan bli svåra att samordna.

patchezz
0

Okej, men djur och matprodukter var inget jag hade tänkt (för människor alltså). Och om man ändå har separata delar alltså med vägg ar och dörrar borde det ju inte vara några problem kom jag på då det finns ju skilda firmor som har lokaler bredvid djuraffärer vilket det inte är något problem med. :)