Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 943 ggr
Fining
0

Nystartar-frågor

Jag skulle vilja öppna en inredningsbutik, med lantliga ting. Jag bor på en gård och hade tänkt starta i liten skala med att ha butiken i en lada hemma. Börja lite som Hobbyverksamhet. Behöver man anmäla detta nånstans? Vad bör jag tänka på? Finns det bidrag/stipedium att söka?

Niklas
0

Beroende på vilkenomfattning du har tänkt dig kan du behöva registrera dig för exempelvis Moms. Är det strikt Hobbyverksamhet behövs det inte, men kolla för säkerhets skull var gränsen går. Skatteverket kan svara.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
0

Är det inte så att man tog bort Hobbyverksamhet helt, och all inkomst ska deklareras?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

CatarinaJ
0

Jag kan av erfarenhet bara rekommendera at du så långt som möjligt kör med Hobbyverksamhet. Gör som ovan säger ochh kontakta en handläggare på skatteverket. Jag vet oxå att en kille somheter Björn Lundén har skrivit någon bok om enskild verksamhet där han oxå tar upp lite om andra sorters verksamheter.

Du kan oxå kontakta Af angående bidrag men det brukar oxå kunna finnas "nystartscentrum för företagare". Kolla med din kommun angående registrering samt bolagsverket. Men mest info om allt hittar du som sagt på skatteverkets hemsida eller via en handläggare.

Lycka till!

Catarina

Niklas
0

#2: Inkomsten ska nog deklareras, men jag tror inte att hon behöver vara momsregistrerad för det.

Hobbyverksamhet

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Du kan även kontakta Nuteks starta eget linjen. Den är gratis och där kan du få råd av en personlig handläggare

http://www.nutek.se/startlinjen

Fining
0

Tack för alla tips! Ska kolla upp alting!