Köpa in varor
Detta är kanske en dum fråga för jag vet inte riktigt hur sånt här fungerar men jag undrar iaf hur alla som har egen butik får reda på vart de kan köpa in varor någonstans? Vart börjar man leta liksom? Och då menar jag längst ner i ledet? Där varorna är som billigast, alltså ska de inte ha gått från en affär till en annan vilket antagligen höjer priset något enormt. Jag vill alltså försöka hitta källor till de varor jag är intresserad av men inte köpa in ifrån något av mellanleden. Hoppas ni förstår vad jag menar.

En bra början är att gå på Formexmässan, mycket inspirerande om man är i öppna butik-tagen.
Beroende på vad det är för varor finns det mycket billigt i Kina.
Vänliga hälsningar
Niklas
Okej, men hur får jag kontakt med dessa som säljer varor i Kina? Och hur vet man vart man ska söka efter just detta?
Du kan till exempel söka på nätet. Om du söker efter "toy manufacturer" får du många leksakstillverkare.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det är enklare att hitta grossister inom Sverige, de har de rätta kontakterna i världen, och du handlar av en svensk med svensk lagar som är ju viktig då du har något att klaga på, returrätt m m. Det finns ett antal listningar, bara sök på nätet vilken inriktining du tänkte typ "grossister glas" Finns en listning som heter kompass också, då kan du vända dig direkt till utlandet.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#5: Hon skrev att hon ville köpa där de är billigast. Därav mitt förslag om tillverkare i Kina. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag förstod det Niklas, jag ville bara belysa fördelen med att ha en svensk kontakt. Grossister tar inte många procent extra, det tjänar man nog in i längden. Jag råkade hamna i samma sits då jag började, skulle jag direktimportera glas från Tjeckien. Jag fick panik när jag fick glasen, för det var inte alls vad jag hade räknat med tjocklek, vikt, kvalitet m m. Sen dess handlar jag från utlandet av bara grossister, först kan se ett prov och då vet jag om det är bra för mig. Det finns säkert andra fallgropar också man kan råka ut för, om man inte är insatt tillräckligt. Och nybörjare brukar ju inte vara det. Man kan alltid leta efter tillverkare, men de flesta fungerar idag så att de har sin agent som gör avtal med varje land, och då blir det rättigheter så vanliga företagare kan inte köpa direkt, bara ifrån den grossisten som har ensamrätten i landet. Skulle man ändå få köpa direkt av tillverkaren, då visar det sig oftast att de har samma priser som återförsäljarna.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tack så jätte mycket för båda era tips det är verkligen bra att ha någon att fråga när man behöver! :) Jag hittade faktiskt en del sidor på internet. Men om man är intresserad av ett speciellt märke är det väl enklast att söka på det och sen kolla upp vilka det är som säljer vidare eller hur? Jag kan inte komma på något märke just nu för stunden då jag är supertrött men jag antar att man kan göra så. Men jag vill skippa så många mellanhänder som möjligt bara det var det jag menade med billigast. :)
#8: Absolut, så kan du göra. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas