Hjälp mig!
Jag har precis gått en starta eget kurs men tycker allt känns såååå krångligt. Är keramiker och ska öppna upp min verkstad med butik i anslutning. Har nu skickat in papper till Skattemyndigheten om egen firma och fick tillbaka: För att du ska bli skattepliktig till mervärdes skatt krävs att verksamheten är självständig, varaktig och drivs med vinstsyfte.
Jag ska nu skicka tillbaka upplysningar om den beräknade omsättningen under nästa år. Hur ska jag kunna veta det???? För detta året skrev jag att jag kommer handla in mer än vad jag säljer för. Det tar tid att bygga upp allt ju. Samtidigt är jag mammaledig och har ju inte all tid i världen att bara stänga in mig i verkstan. Hur gör man? Ska man vänta med att starta upp till man märker att man tjänar nåt? Samtidigt vill jag ju kunna dra av momsen för det jag handlar in.Snälla hjälp mig med alla tips ni bara kan komma på!!!!

#0 (Bruzapetra)
1.) Du är viktig för staten och för Sverige - även om det aldrig uttalas någonstans i de dokument du kommer i kontakt med.
2.) Det finns ingen anledning att vänta med att starta eget. Just möjligheten att dra av de kostnader du har uppväger det strul som finns.
3.) Att ta ut lön är dyrt men det finns massor av kostnader man har i ett företag som är avdragsgilla; arbetsplats, frimärken, telefon, trycksaker, arbetsmaterial, bokföring, verktyg, maskiner, representation, Internet, annonser, tvål, toalettpapper, Ramlösa. Etcetera. Etcetera. Glöm inte att dra av någonting!
4.) Ingen som startar eget kan veta hur det kommer gå. En budget är inget mer än en gissning och om det inte blir som du trott så var det ändå bara en gissning. Det kan inte du göra någonting åt. Självklart startar du eget i syfte att tjäna pengar, ingen gör det ju för att gå med förlust!
5.) Be någon som kan bokföring om hjälp. Det är relativt billigt och dessutom så otroligt skönt att kunna ägna sig åt det man är bra på istället för att sitta uppe i sista sekunden och försöka förstå regler och blanketter från Skattemyndigheten. Detta är faktiskt det första jag investerar i när jag drar i gång egna projekt.
Ställ gärna fler frågor så ska jag försöka svara efter bästa förmåga!
Mvh // Staffan

Staffan
Tusen tack för att du tar dig tid! Det kändes redan lite lättare när jag läste ditt inlägg. :) Om jag börjar spara alla kvitton från o med nu och skriver i en budget bok, kan jag sedan bara lämna den till en revisor el dyl då? Hur funkar det när man har sin verkstad och butik på egen tomt? Kan man dra av för det oxå? Den ligger inte i direkt anslutning till huset. Hur mycket i så fall? Jag förstår om du inte har svar på allt, men försöka går ju:)
Mvh Petra

#0, Bruzapetra
Att ange den förväntande omsättningen är bara ett sätt för skatteverket att beräkna hur mycket Moms du skall betala per månad. Skatteverket gör det för de gillar inte att ligga ute med pengar för din ev. räkning. Nåväl detta är inte något problem. Räkna lågt. ta bara i beaktning det du verkligen tror dig kunna få i omsättning. Om du tror att du kommer att få liten eller ingen omsättning första året så anger du bara det. Om du däremot anger en för hög förväntad omsättning. säg 200.000 för första året kommer skatteverket att beräkna att du har en ingående Moms på 50.000 på detta och vill att du skall betala 4.166 kr per månad oavsett din verkliga omsättning. Du får visserligen tillbaka dessa penagr vid deklaration men det kan ju ta upp till 18 månader.
Därav är mitt tips att du anger en låg omsättning om ändå realistisk.
Om din verksamhet börjar gå bra (eller dåligt för den delen) så att du ser att du får helt annan Moms betalningsskyldighet per månad kan du alltid ändra detta löpande mot skatteverket. Det äre bara att skriva en rad till dem och ange den ev. nya förväntade omsättningen så ändrar de sitt krav på inbetalning.
men ett tips så här första året är alltså att ange en inte allt för optimistisk omsättning (kanske till och med noll). Det är först vid deklaratiuon som det visar sig det verkliga värdet på vad du skall betala in. Det är inte olagligt att tro sig få en sämmre omsättning än vad du fick. Vid deklaration får du då komplettera med den verkliga inbetalningen.
Om du har mera utgifter än intäkter såhär i början så är det väl urdumt att redovisa Moms årsvis. Varför vänta 18 månader på att få tillbaka sina pengar när man kan få dem redan efter 2 månader. Dessutom behöver man aldrig riskera att gissa på för hög omsättning och betala Moms för intäkter man inte haft.

#4, klart. Men det gäller naturligtvis endast om du förväntar att ha större utgifter än inkomster. Vem klarar en sådan verksamhet i 18 månader. Jag antar att man så fort det är möjligt vill få upp intäkterna till och bli större än utgifterna och då blir det naturligtvis så att man blir skyldig staten Moms.
men det är som sagt en fråga som bara den som skall driva sin verksamhet kan svara på.

Tack igen för hjälpen! Nu har jag fått min F-skattesedel! Känns som ett stort steg:) Har även pratat med en revisor idag som skulle hjälpa mig lite på traven oxå. Kanske det tillomed kan funka för mig!!!!;)