Tillåtet?
Finns det några regler kring att göra sina egna föremål. Jag tänkte på er som t ex målar på glas. Får ni bara använda vissa typer av glas eller skulle ni kunna köpa in ett glas från IKEA göra något med det t ex måla det och sen sälja det i egen butik eller vad är reglerna kring detta. Hur vet man vart man kan köpa produkter som man vill göra något eget med och att detta är tillåtet?

Tror det handlar om att man skall göra tillräckligt stor förändring i en pryl så att man gör den till sin egen.
Det finns ju till och med konstnärer som målat om andra konstnärers tavlor, om man tillför sitt eget så att föremålet får "verkshöjd" kan man nog använda det mesta.

#1, nja, det vet jag inget om. Att måla om en annan konstnärs tavla tycker jag nog är tabu.
Om vi säger så: en designer har gjort en kanna, med sitt namn på, om jag köper 100 st och målar, slipar eller graverar på och försöker sälja i butiker, då får jag nog följder. Men om jag köper 100 skålar av glasbrukschefen där ingen designer "äger" formen, då är det OK. Det är enklast att ringa designern direkt, de står i Ikeas papper.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Skulle nog kolla med t ex IKEA först så man inte får något otrevligt i knät senare
Okej, men tog bara IKEA som ett exempel. Men jag har många gånger sett saker som jag vet att man kan köpa och göra själv säljs som redan färdiggjorda i butik är detta då lagligt eller har alltså då alla dessa tagit kontakt med de som gjort sakerna först? Om vi säger att jag köper en trälåda som det är meningen att man ska göra i ordning själv t ex med decoupage (servett som man limmar så det ser ut nästan som lådan är tryckt i det mönstret) kan vi säga, och så gör jag detta själv med en servett och sedan säljer dessa i min butik. Då måste jag alltså först ta kontakt med den som tillverkat lådan och sen de som tillverkat servetten för att få tillstånd att sälja färdiggjorda lådor med decoupage fast jag får sälja servetten och lådan för sig i min butik?
Sorry om jag ställer mkt konstiga frågor men är ny på detta och inte tänkt starta eget förrän än på något år så tänkte samla på mig så mycket fakta som möjligt så jag vet vad jag ger mig in på. :)
#4: Det är skillnad på att göra om något för eget bruk och att sälja det vidare. Hur de har gjort i det aktuella fallet är svårt att säga.
Det är också skillnad på ett föremål som inte är upphovsskyddat och något som är det. En låda som ser ut som vilken låda som helst är sannolikt inte skyddad.
Vänliga hälsningar
Niklas

Precis. Även om det inte är IKEA utan något annat märke så tar du i så fall deras varumärke och gör om med dina egna tillägg för att sedan sälja vidare. Men ursprungsvaran är troligen skyddad varför det nog alltid är bäst att ställa frågan till dem de köpt den av ursprungligen.