Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 895 ggr
Kaj
0

Att jobba för mycket

Jag tror att många drar sig från att starta eget pga. att man måste jobba så mycket. Men faktum är att om man lägger ned lite tid i början och lyckas (alltså om man har en bra affärsidé som bär sig) så kan man sedan dra ner på tiden men ändå tjäna mer pengar än vad man gör på ett arbete som anställd. Lägg till detta att du är din egen. Du kan alltså själv bestämma hur mycket du vill jobba beroende på mur mycket pengar du vill tjäna.

Erik
0

Men visst är det lätt att jobba för mycket också? Speciellt om man har svårt att släppa saker och dra sig undan när det blir nödvändigt.

Kaj
0

Ja det är riktigt. Det gäller att ha klart för sig vad man vill. Vissa älskar att jobba mycket andra att försöka dra ner lite. Andra tycker att det kan vara värt att lägga mycket tid i början för att få allt att flyta för att sedan dra ner lite på tempot. Med ett eget företag har du alla möjligheter att försöka balansera med det som passar dig, din ekonomi och vrt du vill nå med ditt företag. Detta kan du sällan göra i en anställning (om du inte utnyttjar friåret förståss)

Erik
0

Jo, det finns helt klart ett värde i att själv kunna bestämma arbetstider, uppgifter och strategi. Få saker är lika stressande, för mig, som när jag känner att jag inte själv kan bestämma vad jag ska göra.

caffellatte
0

Det beror väl också mycket på vilken form av "eget" man har.

Kaj
0

Naturligtvis. Har man ett företag som bisyssla blir det ju efter behov och intresse. Startar man däremot en firma som huvudsyssla så kan det många gånger bli mycket jobb i början. Men efter ett tag när firman (förhoppningsvis) börjar gå bra kan man trappa ner. Möjligheten att anställa gör att fler kan dela på arbetsuppgifterna.

MelvinClark
0

Min erfarenhet är att en egenföretagare som inte kan skilja på jobb, fritid och familj sällan blir framgångsrika.

Jag vill till och med påstå att ge tid till den sociala relationen med vänner och familj är en förutsättning för de flesta att lyckas med företaget.

Dessutom finns mycket forskning och erfarenhet att de som arbetar mycket, dvs över 60 tim i veckan inte påvisar större framgång än de som arbetar mindre. Dessdå mer arbete dessdå sämmre faktiskt.

Framgång ligger mer i planering, prioritering och där det går deligering än långa arbetsdagar.

Melvin

Kaj
0

#6, Jag håller med där. Jag har själv upptäckt efter många år som företagare att jag nu gärna drar ner på mina engagemang till förmån för egen privat tid. Även om detta gör att jag missar intäckter har jag kommi till insikt att den egna tiden är viktig och en förutsättning för att jag skall göra ett bra jobb i mitt företag.
Problemet är nog i början när man kanske inte har jobbat in en kundkrets, kapital mm. som man kan stå på.

Joro
0

Personligen tror jag att vi dras in - omedevetet - i det hela styrt av en massa gamla trosuppfattningar om att man som egen företagare måste jobba mycket. sen går det ganska snabbt att sitta fast i rutiner och måsten….

Jag brukar råda mina klienter att fundera över följande frågor:

1. Varför överhuvudtaget vill jag driva eget?
  2. Vad vill jag uppnå såväl yrkesmässig som privat?

Svaren på dessa frågor måste hela tiden finnas med, bakom de beslut jag tar - kommer jag få det jag vill genom det beslut jag tar?.

vi har en förmåga att glömma varför vi startade vår verksamhet, vilket innebär att livet tenderar att gå åt ett helt annat håll än åt den vision som från början förlöste det hela

//Joro