Annonser
Annonserar ni? Var någonstans? Leder det till nya jobb/kunder?
Är lite nyfiken för jag vet inte om jag ska annonsera eller inte. Kostar en del men kanske är det värt det.
Blev i dag uppringd av en säljare från Lokaldelen, en visitkortsstor annons på baksidan och en lika stor under bransch kostar ca 6500 kr. Hur skulle ni ställa er till en sådan annons?
Självklart är det ju skillnad beroende på vilken sorts företag man har men berätta gärna hur du tänker.
Jag köper aldrig annonser i telefonkataloger och liknande. Mitt huvudskäl är att jag inte använder och inte har använt fysiska telefonregister på evigheter. De flesta jag har diskuterat det med säger samma sak. Alla uppgifter finns på nätet.
Den typ av annonsering jag har använt, är Google-annonser. Att jag valde det berodde på att jag dels kan bestämma precis hur mycket marknadsföringen får kosta och dels kan styra vilka som ska se annonsen.
I övrigt tror jag mest på uppdrag via kontakter. Jag vill ha jobb därför att jag är jag och inte för att jag är vilken fotograf som helst.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har butik och räknar kallt 10% av omsättning till annonsering..Har haft radioreklam,annons i lokaltidningar och i veckotidningar.Köper även marknadföring på google för webben.Har egna tryck på kassar och påsar . Men skyr allt vad kataloger heter då jag blivit blåst.I min branch finns du inte om du inte annonserar.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag säger samma som Niklas, skulle aldrig få för mig att annonsera i telefonkataloger, vem använder sådana idag.
I vår branch är det också så att kunder kommer på rekomendation av andra kunder, skulle någon behöva leta efter en redovisningskonsult i telefonkatalogen tror jag ändå att det är en kund vi skulle tackat nej till
#3 får jag fråga anledningen till att tacka nej till en kund av den orsaken

Har inte haft något behov de senaste åren då jag varit heltidskontrakterad av min nuvarnade kund sedan 2001.
men när uppdraget så småningom tar slut kan jag tänka mig google annonser. Men helst vill man ju bli kontaktad för att de redan känner till mig och då efterfrågar just lilla mig. Men världen är inte alltid perfekt så jag får se hur jag gör.

Jag annonserar ibland då jag överväger hur länge tidningarna finns på väntrum där folk bläddrar medan de väntar. Sen finns internetsidor som är riktade, typ bröllopsajter o så. Hur mycket beställningar får jag därifrån, är svårt att följa upp, jag hade kunnat med jag hellre arbetar kreativt än för statistik.
Vad det gäller telefonkataloger, visst använder man inte i samma utsträckning som förr, men för egen del beror väl på att jag inte har kontakter i närområdet. Men jag bläddrar ibland i alla fall. Dessutom det finns lilla djävulen i bakhuvudet och viskar att "Vad händer om Internet kollapsar en gång?"
Till Karin #3 : Med din inställning skulle inte JAG rekommendera dig i alla fall. Jag tycker man ska behandla alla med samma respekt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Till #4 och #6
Det handlar inte om att inte behandla alla med samma respekt, det handlar om något helt annat.
Redovisningsuppdrag får man på rekomendationer av andra företag som man redan har eller av deras kunder, leverantörer eller familjer. Om någon startar företag utan att ha någonsom helst kontakt med andra som driver företag, med några tänkbara kunder eller leverantörer, inte har någon i familjen eller bekantskapskretsen som har dessa kontakter så brukar det sällan bli lyckat i slutändan.
Endera startar man då en mycket liten rörelse och då är jag för dyr och för kvalificerad. De har inte behov av en redovisningskonsult utan av någon som kan bokföra rakt upp och ner och som kostar hälften av vad jag gör. det är respekt för deras pengar som ska användas är de gör bäst nytta.
Däremot är jag stark motståndare till den skolan som lär ut att man ska kategorisera sina kunder som A, B, C ocg D kunder, där man lägger ner tiden på A kunderna (de stora som ger mycket pengar för lite jobb) och B och C kunder (mindre bolag som ger stora pengar för mycket jobb, alt lite pengar för lite jobb) och egentligen bara så lite som möjligt lägger tid på D -kunder (små företag, små pengar, mycket jobb).
Om jag säger nej till D-kunden så kommer jag inte att vara med på resan när han utvecklas och blir en A-kund, men samtidigt måste jag ju tro på hans möjligheter. Och en som ska starta företag men absolut totalt saknar kontakter inom den världen ger jag inte stora chanser.
Naturligvis kan man gissa fel ibland men vi har iallafall lyckats med de vi har åtagit oss så tillvida att vi idag bara har klienter som omsätter mellan 5 - 100 miljoner på ett år och har minst tre anställda förutom ägarna trots att flera av dem bara varit igång några få år. Även om vi tekniskt sätt är en redovisningsbyrå så består väldigt lite av vår arbetstid av bokföring utan merparten går åt för att hjälpa till att utveckla bolagen åt det håll företagsledningen vill att olagen skall gå.

OK, det var bra att du skrev det. För egen del skrev jag så, eftersom jag hade varken kontaktnät eller erfarenhet när jag började för 8 år sen. Men jag visste att jag kan något som ingen annan kan, och med mycket slit och möda har jag kommit en bra bit. Det hade inte kännts bra om jag hade ringt dig då jag började och du avvisade mig som om jag inte var värd något.
# 7 som jag förstår det så handlar det egentligen inte om att om kunden hittat dig i telefonkatalogen eller ej utan om hur stor företaget i fråga är..
Jag som egen företagare tex… nystartat 1½år nu …jag har bott i min stad i 3 år och har inte den typen av kontakter som skulle leda mig till dig… Jag bokför allt själv men vill ha hjälp med bokslutet… Ponera att min omsättning rusat i höjden och blivit över 5 miljoner…skulle du då ändå tacka nej till mig som kund pga att jag då skulle ha hittat dig i telefonkatalogen?
Lovisa
Jag har också en redovisningsbyrå. Dock består våra kunder mest av enskida firmor ca 20 % aktiebolag. Nu har vi hållt på länge. Men våra uppdrag har vi oftast fått genom mun till mun metoden eller rekommendationer från banker, etc. Man byter inte gärna sin handläggare när det gäller det ekonomiska har vi märkt. Det lite jobbiga för oss är att tacka nej. Vi har fullt med kunder, och har valt att inte anställa. Vi tycker vi har lagom storlek nu.
Kikar jag själv kollar jag först på eniro. Sen kollar jag om andra har hört talas om dem.
Men sen tror jag det beror på vad man säljer och till vilken åldersgrupp och kundstock man vänder sig till.
Var rädda om varandra
annonsering beror nog helt å hållet på vad man är i för branch…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag annonserar både på nätet och i tidning. Annonsering är ju viktig, syns man inte finns man inte.

#9 Bra fråga, Lovisa! Väntar på svar med spänning…
#9 o #13
Det handlar asolut inte om storleken på företaget utan snarare om ambitionen. Jag kan ta ett bolag som exempel.
Vi blir uppringda av en kille som undrar om vi kan hjälpa honom med hans deklaration. Han har fått vårt telefonnummer av en bekant vars dotter spelar fotboll i ett flicklag som en klient till oss är tränare för.
Killen har en städfirma som bisyssla i övrigt har han sin heltidstjänst på ett annat företag. Han har inte mer än två olika uppdrag så omsättningen är kanske max 50.000 på årsbasis (kommer inte ihåg exakt nu). Vi träffas och pratar lite om framtiden och vi åtog oss uppdraget.
Vi har å andra sidan också tackat nej till upprag för företag med en omsättning på rumt 8-10 miljoner i omsättning.
Det handlar alltså inte om omsättningen storlek alls (vilket förövrigt inte säger något om bolaget som sådant). Hade du ringt och velat ha hjälp med bokslutet så hade jag träffat dig men inte nödvänigtvis tagit dig som klient, däremot hade jag slussat dig vidare till rätt ställe för just dig och det oavsett om din omsättning är 5 miljoner eller 50,000 kronor.
Mycket beror på dina svar på frågorna:
Varför vill du ha ett bokslut gjort av oss? Vad vill du att det ska visa? Vad ska du ha det till?

Ett bokslut är resultatet av faktamässiga siffror och visar realiteten. Jag förstår inte frågan: "Vad vill du att det ska visa?" Och vad ska man ha bokslutet till? Delvis för att man måste, och delvis för att se hur det har gått, dra konsekvenser och handla därefter. Tycker du att det finns andra svar så du kan sålla dina kunder?
Detta tråd har ju börjat med annonsering och jag är ledsen att vi kapade tråden med "hur en revisor vill välja sina kunder"
#14…är man mindre ambitiös bara för att man hittat sin redovisningsfirma i telefonkatalogen??? Det där köper inte jag….sorry…
Självklart undrar jag också frågan om:
Vad vill du att det ska visa? Vad ska du ha det till?
Det finns väl lagar och förorningar som säger att man MÅSTE enligt lag göra bokslut??
Jag är också ledsen att jag kapat tråden …sorry.. Blir bara lite rädd hur en del företag tänker. Hur skall man ta sig fram på marknaden om vissa inte tror att man är ett ambitiöst företag bara för att man hittar sin redovisningsfirma i telefonkatalogen…
Lovisa
ps.. min plastmamma äger en redovisningsfirma så jag behöver inte leta upp er i katalogen men jag tänker på alla andra som inte känner någon som jobbar på en redovisningsfirma. Det är ju inte så att man stöter på er i varje gathörn direkt.

Då jag har en djurtillbehörsaffär har jag kunder från 10år och uppåt. Många av dom äldre varken kan datorer eller har bil och många har långt att åka, dom brukar ringa och försäkra sig om att jag har en viss vara hemma innan dom åker.Jag har inga annonser i kattalogerna men telefonnr står under zoologiskt. Sedan annonserar jag enbart i en lokaltidning eftersom den når ut till alla hushåll innom mitt kundområde. Tidningen kommer ut 1ggr/vecka men jag annonserar med en lite större annons ofta med lite kampanjer sista veckan varje månad runt den 25e, då folk för löner/bidrag osv.