Företagande iFokus

Företagande

Etikett: marknadsföring-och-försäljning
Läst 4333 ggr
creativa
0

Kommission och provision till gallerier etc

Planerar eventuellt att satsa på min keramik lite mer seriöst och funderar på ett lämpligt sätt att få avsättning för mina alster. Jag har en Enskild firma (registrerad med annan verksamhet) som har varit vilande i ett antal år och som jag skulle använda.

Alternativen är en egen butik - som kan innebära att man blir något bunden - eller att använda sig av andras lokaler/gallerier/butiker. Det jag funderar på är vad ett rimligt avtal/ersättningsnivå med ett galleri/butik är. Finns det några gemensamma riktlinjer för branschen eller är det upp till varje enskild innehavare att bestämma? Tacksam för hjälp eftersom det blir en viktig post i min budget.

mariatingsund
0

Det finns mindre bodar m m med låg försäljning, de ibland nöjer sig med 20 % provision, sen är det en del (tyvärr minskat antal) som tar 30 %, och nuförtiden är mer vanligt med 40 % samt om du vill sälja t.ex. på designtorget, de tar 50 %. Återförsäljare betalar hälften av ditt pris vanligtvis. Och dina egna priser bör vara samma som butikerna säljer för slutpriser, annars är det ingen som talar med dig mer än en gång. Det är kärvt. Dessutom måste du hitta dessa, för butiker idag har ett enormt utbud och är inte lika pigga på att prata med nya leverantörer. Det bästa är att visa sig på en stor mässa typ Formex, då butiksägare och inköpsansvariga kan hitta dig och du kan knyta kontakter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

creativa
0

Ok…. Det var tufft, men bra att känna till. Då vet jag vad jag kan förvänta mig och vilken nivå jag ska förhandla på. Det kanske får bli mässor till att börja med, även om jag inte är så lockad av tanken.

Tack Maria!

creativa
0

Jag har en följdfråga. Jag tolkar Marias svar som kopplat till olika butikers provison/kommission. Om man tittar på galleriers villkor, hur ser de ut? Om man t.ex. skulle lyckas få till egna utställningar - eller få vara med i samlingsutställningar - vad kan man räkna med att galleriet vill ha i ersättning? Finns det någon branschstandard där? Finns det någonstans man kan läsa om branschvillkor?

Niklas
0

Jag vet inte men kan tänka mig att vinstdelningen ser ut ungefär likadant där.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mariatingsund
0

Jo, en galleri kan köpa in dina saker, eller kan "låna" dem, din del är vanligtvis 50 % hursomhelst. Då brukar ingå allt jobb, sätta upp sakerna, försäkring, bevakning, lokal, emballage och service. Vissa gallerier (ej privatägda och ej rena konstgallerier) tar mindre. Observera att Moms på konst (som hängs på väggar - keramik räknas som bruksföremål även om det är skulpturalt) skiljer sig vid olika försäljningssätt, dvs kan bli 6, 12 eller 25 %. Jag fick ändra försäljningen av en akvarell från 6 till 12 % i alla fall.

Ett sätt för dig är kanske ringa runt större företag i ditt närområde och fråga om de har konstföreningar, och eventuellt möjlighet till utställningar/arrangemang i sina lokaler. Sen kontaktar du personerna i fråga och försöker boka tid, kommer dit med dina saker och ser intresset vad som går mest. De tar ingen provision, men du får göra jobbet.

Niklas
0

Jag vet att en del kontaktar exempelvis restauranger och kommer överens om att sätta upp sina konstverk på deras väggar mot att det står vad de kostar och vem man kontraktar. En bra symbios tycker jag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

creativa
0

Tack ska ni ha för tipsen. Jag funderar vidare…

altavista
0

du kan också försöka gå till kommunens kulturförvaltning eller kulturnämnd och visa dina saker om och när kulturförbvaltningen gör någon utställning med lokala konstnärer inblandade så att du får vara med.

Eller varför inte kontakta andra lokala konstnärer och hyra in sig någonstans och göra en samlingsutställning med försäljning.

Vet inte riktigt vad krävs för dessa påsk- vårarrangemang, jag tror du ska vara någotsånär etbalerad konstnär, men det kosntar inget att fråga, googla på nätet

lycka till!

creativa
0

Tack altavista! Jag tror, som du, att man nog bör vara ganska etablerad för att kommunen ska vara intresserad… Men i framtiden kanske! :o)

mariatingsund
0

Etablerad eller inte, det handlar om självsäkerhet. Jag känner en kille, han gick rakt på sak, presenterade sig, med en utstrålning att han var bäst i området, och han har gått jättelångt, medan en annan tvekade, är det tillräckligt bra det jag gör, och så blev det ingen napp för denne.

altavista
0

Jag vet inte om en konstnär ska vara s.k etablerad för att vara med på t ex vårens konstrunda, men jag har för mig att konstnären ska vara medlem i någon konstnärsförening.