Offert
Om man skrivit en offert till en kund och inte angivit i tid hur lång tid man tror de tar utan bara i pris och vad man skall göra. Om man gör jobbet fortare än vad man räknat med gäller offertens pris då i alla fall?
Visst är en offert bindande om kunden godkänt den?
/Sanne

#0: Ja så länge du inte angett tiden. Utan beräknar din offert på annat sätt så gäller den i alla fall.
Dock lite svårare om man ger en offert där man skriver att man tar si och så mycket i timmen. Och så skriver man att man beräknar att arbetet inte ska överskrida låt säga 60 timmar. Om man då blir klar på 30 timmar. Då kan man inte begära summan för 60 timmar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det viktigaste är förmodligen priset och arbetet. Har du utfört det du ska, inom den tid du lovat, har du rätt att ta betalt vad ni kommit överens om.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag skulle säga att du angivit ett fastprisåtagande mot kunden i detta fall och du har alltså rätt att ta ut hela beloppet oavsett vilken tid det tar för dig. tar det längre tid har du i princip heller ingen möjlighet att ta ut mer än din ursprungliga offert (annat än om du inte omförhandlar priset med kunden så klart.
Det är inte ovanligt att man även skriver så kallade incitaments offerter. Det innebär att man t ex gör upp med kunden att ett uppdrag kommer att ta ca 60 timmar men kan bli fler. Därefter skriver man i incitatmentet att all tid upp till 60 timmar debiteras fullt ut. Skulle det bli mer än 60 timmar kan man t ex göra upp om att detta endast skall debiteras med 50% eller något.
Denna typ av offerter är bra ifall ditt uppdrag även är beroende av insatser från din kund. På så sätt tjänar även de på att så snabbt som möjligt göra sin del av jobbet så att du kan slutföra din del.
I ett Incitamentsavtal kan man även i fallet ovan säga att mini antal timmar som debiteras oavsett hur lång/kort tid uppdraget tar blir säg 40 timmar eller nått. Då är du garanterad åtminstonde 40 timmar även om uppdraget endast tar säg 30 timmar. Det ger kunden tillfredställelse genom att du lockas till att slutföra din del så snabbt som möjligt och kan leverera till kund snabbare.

En liknelse; det händer att jag (som är tandläkare) bokar in en patient på säg 50 minuter för en tandutdragning/operation och lämnar ett pris för det som patienten accepterar.
Så går tanden fortare att ta bort, efter 20 minuter är allt klart. Då kan man tycka att patienten skulle få det billigare. Men varför skall jag tjäna mindre pengar på en tandutdragning för att jag är skicklig och snabb? Snarare är det en service till patienten att det gått snabbt (en service de inte behöver betala extra för). Jag har ju fortfarande bokat av 50 min.
Vad jag menar är att det är inte bara tidsåtgången som man debiterar för, det är även värt pengar för kunden att få något utfört snabbt och skickligt.
#4: Så är det i många branscher, bilverkstäder gör likadant. Är man överens om priset i förväg är det helt okej. I ditt fall är kunden säkert glad att slippa ut i förtid.
Vänliga hälsningar
Niklas
#4 tänk att jag trodde att det var fastpris (pris per st) för tanduttdragning…. inte timpris..

#4 jo men en tand som beräknas ta 20 minuter att ta bort är givetvis billigare än den tand som beräknas ta 40 minuter att ta bort.
På samma sätt är en liten fyllning billigare än en mer omfattande. Således styckepris men inte samma styckepris för alla lagningar/tanduttagningar.