Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 9338 ggr
Niklas
1

Hur förvarar du bokföringsmaterial?

För åtminstone aktiebolag och handelsbolag ska redovisningen sparas minst 10 år efter det år det avser. Hur sparar du detta? Vad händer om ditt hus brinner ner? Har du ordentliga säkerhetsrutiner?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Jag sparar allt mitt material i mappar per månad och verifikationsordning.

Därtill har jag en bokföringsfirma som håller huvudboken och alla verifikat maskinellt.

mina egna fakturor, tidrapporter, lönespecar mm har jag på min egen dator som jag tar backup på varje månad.

om nu huset skulle brinna upp så ryker alla verifikat typ fakturor mm från externa leverantörer. men jag är inte orolig eftersom det i så fall skulle gå att kontakte dem för kopior.

Niklas
0

Tills alldeles nyligen hade jag inte en aning om att det är ett brott mot bokföringslagen att inte förvara verifikat så att de inte kan förstöras av brand eller bli stulna vid inbrott. För min del gör det inte så stor skillnad. Jag har fotograferat av samtliga verifikat och säkerhetskopierat dem. Det ska räcka.

Vänliga hälsningar

Niklas

abbis
0

Hmmmm …detta är ett problem .Var du än förvarar din bokföring ,hemma,hos revisorn,på lager,kontoret  så kan ALLT brinna .Hur ska man skydda sig mot brand?sånt man sparar i 10 år tar jag inga kopior på det ligger nerpackat i flyttlådor på vinden i huset jag bor i..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Niklas
0

#3: Nja, saken är ju den att du måste förvara en kopia på annan plats än originalen. Det var det jag försökte beskriva i #2 att jag gör.

Vänliga hälsningar

Niklas

KeramikeniSkredsvik
0

vojne vojne, det är inte lätt att vara företagare … menar du att du fotar av vartenda verifikat? pust.

Jag har i alla fall själva bokföringsfilerna säkerhetskopierade och lagrade hos herr Norton. Hoppas att det är säkert där.

/Sofia

Niklas
0

#5: Just det. Jag ser inget vettigt alternativ om jag ska uppfylla bokföringslagens krav. Jag gör allihop på en gång när bokföringsåret är avslutat. Det tar några timmar.

Jag tror att själva verifikaten (underlagen) är viktigare än bokföringstransaktionerna. Det är de som visar vad som faktiskt har hänt. Har du lagt kopian av bokföringsfilen någon annanstans än i huset där originalen förvaras?

Det vore tråkigt att få villkorlig dom för brott mot bokföringslagen om huset just har brunnit ner.

Vänliga hälsningar

Niklas

KeramikeniSkredsvik
0

Jag säkerhetskopierar hela datorn via Norton Security till deras server.

Det är väl dags att börja fota då … får väl se det som en träning på kamerans egenskaper Ledsen

mariatingsund
0

Det låter säkert lite själviskt och dumt, men skattemyndigheten borde faktiskt ha ett brandsäkert lager där man gratis borde kunna magasinera sina verifikationer. Det är hyllmetrar papper på tio år, och tycker att småföretagare t.ex. ska jobba för att få in pengar till skatt och inte med att göra digitala kopior på hela faderullan. För nästa fråga, vad händer om den digitala världen kollapsar och pappren brinner?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

White_Trash
0

Eftersom jag tidigare jobbat med bokföring så tycker jag i alla fall att jag har lite koll. Men i alla fall, vi tar över ett befintligt företag i morgon förmiddag och det är jag som kommer sköta bokföringen. Alla papper kommer förvaras i brandsäkert kassaskåp och kopiorna hamnar i säkert förvar i ett annat brandsäkert kassaskåp i annan byggnad!

abbis
0

Herreguuuud ska man behöva hyra en annan lokal för att ha kopiorna i…..låter vansinnigt

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

didis
0

Hooya!

Det blir många hyllmeter på 10 år! Varje år genererar i alla fall 1,5 - 2 meter i pärmar.

Det låter säkert oansvarigt men jag kalkylerar med att det inte BÅDE blir källarbrand på jobbet och skatterevision under samma 10-årsperiod…

mariatingsund
0

Tioårsperioden skjuter ju fram ett år varje år, det är inte perioder det gäller. Så om du har en brand, då förlorar du de sista tio åren hursomhelst. Och skattemyndigheten kan ju duka upp bara för att det brann…Ledsen

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

pyromanen
0

Har ikväll varit på kurs hos lokala skattemyndigheten (Åmål) om deklaration för nystartade egenföretagare….  Frågade om det med förvaring av bokföring och de bara skrattade och svarade i kör att man måste inte förvara sin bokföring brandsäkert. Den ska förvaras säkert, som andra viktiga papper men det finns enligt dom inget krav på brandskåp eller liknande.

didis
0

Skönt att höra, funderade ett tag på att klä in källarförrådet i asbest =)

Niklas
0

#13, 14: Tänk på att det är skillnad där. De har kanske inga särskilda krav på hur materialet ska förvaras, men det betyder inte att man kommer undan om det kommer bort eller blir förstört. Det är jag som måste säkerställa att mitt material inte kan försvinna.

Vänliga hälsningar

Niklas