Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 2116 ggr
xarfez
0

Hur faktuerar man någon?

Säkert världens dummaste fråga.

Hur gör man en faktura? Om man inte har något bokföringsprogram, ska man då göra en egen faktura för hand så att säga? Vad bör i så fall finnas med?

Kaj
0

Först och främst måste du ha ett bolag med F-skattesedel.

Om du har en ensild firma behöver du inte något bokföringsprogram. Du tar upp dina intäkter och omkostnader i din vanliga deklaration.

har du ett AB är det mer viktigt (om inte nödvändigt med ett bokföringsprogram. Se bara till att du har verifikat som vöerensstämmer med rätt konto enligt kontoplan. Dessa använder dsu senare vid bokslut och deklaration (för företaget)

xarfez
0

Men om nu företaget ber om en faktura. Hur gör jag då? Ska jag ta en mall i word? eller ska jag göra en egen?

Annars kan man ju fixa ett gratis bokförings/fakturerings och få det färdigt där?

BitHead
0

Jo, det fungerar på alla dessa sett. Ledordet i formandet tycker jag ska var att den blir ren och enkel. Att använda fakturavägen som markndsföringskanal retar mig en del. Någon som håller med?
Merförsäljning har alla bättre tillfällen att välja.

En av de viktigaste delarna på fakturan är som sagt att du kan ange att du har gällande F-skattsedel. Om inte så gör betalara mer av en lönebetalning till dig och är kanske inte tanken?