Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4845 ggr
marja97
0

Enskild fírma

Hej!

Jag har startat Enskild firma och är nyfiken på följande:

Om jag får intäkter på 400 000 kr och därför anses ha "låg omsättning", vad är det som hindrar att jag tämligen riskfritt för över 100 000 kr till eget konto och slipper betala Moms, skatt mm.

Är det enbart det moraliska som hindrar mig samt risken att råka ut för skatterazzia? Vad innebär skatterazzia? Så länge banken inte skickar alla överföringar till skatteverket är det ju ingen som kan få veta något?

Varför känns som att det är något jag inte vet?

mvh, Marja

LottaU
0

Du måste deklarera för alla inkomster och utgifter.

Är det varor eller tjänster som du har i företaget?

Man kan allrid fuska, men jag tror inte att det är värt det i slutändan.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Niklas
0

I Enskild firma är väl dina och bolagets konton samma sak? Allt är ditt. Det är skillnad i andra bolagsformer.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CarolineO
0

#2  Så hade jag också uppfattat det…

Räknas 400 000 som låg inkomst?! Om man bara tjänar typ     20 000 då?    Då är det ju inte lönt att registrera enskild firma…    eller 100 000…       Startar man Hobbyverksamhet då?

marja97
0

Hej!

Det är både varor och tjänster. Allt under en miljon är ju lågt eftersom man inte behöver en sån där avancerad bokslut. Det var det jag menade.

Och som jag förstått det är ALLT absolut inte mitt. Minst 50% ska ju gå till skatter mm. och momsen ska man ju inte ens tala om. Får jag in 500 000 kr ink. Moms till företaget ska ju 100 000 till staten för Moms och ca 200 000 kr i skatter mm. Synd om jag hunnit spendera allt då.

Men jag undrade ju vad som hindrar att jag för över 250 000 till mitt privata konto och vackert konstaterar att jag endast fått in 250 000 kr till företaget.

Jag tror inte heller på att fuska men kontrollorganen bör man ändå känna till korrekt tycker jag.

Mvh, Marja

Niklas
0

#4: Det är nog bara du som kan hindra dig.

Vänliga hälsningar

Niklas

mariatingsund
0

Om du inte har andra inkomster, måste du bokföra varje gång du får in pengar eller ger ut pengar från dina konton. Du kan bokföra något som egen insättning om du sålde din egen säng på blocket. Men du kan inte bokföra varje insättning så, eftersom det inte är troligt att någon går på det. Alltså du måste bokföra som inkomst, på kontonummer 3051 och 2611 utgående momsen. Alla transaktioner på bankkontona måste ha ett underlag.Sedan när du går och fikar och betalar där, räknas det som eget uttag, alltså det bli en del av din lön.  Har du små privata uttag från ditt personkonto, kan du överföra en större summa pengar från ditt företagskonto, men det räknas alltså som eget uttag, alltså lön. Om du förbrukar mer än du egentligen har råd med, då blir du efter med skatten. Inte bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

marja97
0

Hej mariatingsund!

Det var nog det här jag var ute efter: alla tranaktioner på företagskontot ska ha ett underlag.

Kan man alltså hamna i  ett läge då Skatteverket vill ha lista på alla transaktioner? Kan de få det automatiskt från banken?

Tack! Marja

Niklas
0

#7: Skatteverket kan begära att få se alla underlag för din redovisning. De kan begära kontoutdrag direkt från bankerna, men normalt är det nog dig de vänder sig till.

Vänliga hälsningar

Niklas

mariatingsund
0

Japp, och du bör ha pappersutskrift själv också. Jag brukar logga in på internetbank varje månadsslut och checkar av saldot så allt blev bokfört rätt och skriver ut månadens transaktioner. Så det är inte svårt att hålla koll.

Du kan själv skriva också ett underlag, t.ex. om traktamente om du inte har Kvitton, men det ska alltid vara sanningsenligt/enligt lagarna .

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Karin
0

250.000 är ju rätt mycket pengar, det blir i runda slängar 150.000 som du borde betalt i skatter. Om du blir uttagen i en granskning eller bara får en fråga på något så kommer du inte att klara dig undan. Eftersom det du tänker göra är att skicka fakturor men sedan inte ta upp dem i din bokföring så gäller:

Grovt skattebrott : Det du gör är systematiskt, planlagt och med betydande belopp

Försvårande av skattekontroll: Din bokföring är sådan att den är gjord för att dölja dina verkliga intäkter

Bokföringsbrott: Du har inte bokfört alla dina verifikat

Här gäller då straffskalor från som lägst dagsböter till som högst 6 års fängelse men då ska det röra sig om ännu större belopp. Till det måste du naturligtvis lägga att u måte betala den saknade skatten + 40% till i straffavgift (inte då att förväxla med de böter som domstolen sedan fastställer.

Är det värt den risken för att kunna äta oxfilé varje dag eller ständigt gå i dyra märkeskläder. För du förstår ju själv att dina svarta pengar inte kan vara kvar på ditt privata konto heller och att du inte kan använda dem till annat än ren konsumtion. En ny bil har du inga vita pengar som räcker till, din vita inkomst räcker inte till att hyra en större lägenhet eller köpa hus, dina vita pengar räcker inte till att boka resor med osv osv.

Kroken84
0

Karin:

Grymt bra svarat.. jag håller med dig till 110%, såå onödigt att sätta sig i en sits man kanske inte klarar sig ur.. Och sitta på kåken eller få feta straff avgifter för en skit summa, vem vill de?

tipset är att: Tänk till om du vill kunna driva ditt företag och tjäna pengar på det, är man kunnig nog inom de område man har företaget i så ska de inte bli några problem att tjäna pengar vitt och kunna glassa lite extra om man så vill de..

MVH// Martin

hfohrman
0

Jag tror att Marja missförstått detta vad man betalar skatt på och vem som betalar skatt.

I hennes antagande så skulle skatten minska för företagets inkomter om hon nallar på pengarna. Så är det ju inte utan det är företagets vinst som bestämmer skatten. Och även om hon nallat 250 000:- så kan hon ju inte bokföra detta på ett sätt som minskar skatten.

Det andra hon inte har förstått är att det är HON och inte företaget som skall betala skatten. Så även om hon nallar vart enda öre ur bolaget så är det hon som sedan skall betala in skatten.

Så teoretisk kan hon ju plocka över dom 250 000:- som hon vill ta över på det privata kontot. Det blir ju ett eget uttag. Om det sedan inte finns täckning så lär hon få betala skatten från det privata kontot sedan.  

Så det enda sättet att nalla på företagets pengar är att inte bokföra sina inkomster. Och dettakallas ju svartjobb/svartförsäljning och detta "älskar" skatteverket i sina revisioner. Och dom hittar var så säker.

Hans