Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 16294 ggr
JussiP
2

Ej avdragsgilla kostnader i AB

Hur fungerar det egentligen med ej avdragsgilla kostnader i AB?
Tänker inte på något speciellt scenario, men det kan t.ex. vara något som inte har direkt anknytning till företagets verksamhet.
Funderar på om det endast blir bolagsskatt med 28% på beloppet, vilket är mer intressant än att ta ut lön med sociala avgifter + skatt och därefter göra inköpet.
Kan det tänkas bli någon form av förmånsbeskattning?

didis
1

Är inte säker på att jag förstår frågan men du kan inte köpa in inventarier till bolaget som inte har anknytning till verksamheten utan att ändra på bolagets verskamhetområden, speciellt inte om det kan misstänkas vara för ditt personliga bruk.

Tex köpa en playstation om bolaget verksamhet är måleri (men kanske om du har kunder som sitter och väntar och behöver förströ sig under tiden).

STOR gråzon - prata m revisorn innan inköp.

JussiP
0

Man måste väl ändå kunna köpa in sk konsumtionsvaror via företaget. Har de ej anknytning till verksamheten är de väl ändå en skattepliktig förmån (ej avdragsgill).

Du tänker på avdragsgilla prylar med anknytning till verksamheten, men det är en annan sak.

Se punkt 6.2.1:http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/aldrear/2000/2000/skrivelser20000314.4.18e1b10334ebe8bc80004710.html

mariatingsund
0

jag kan inte AB-regler, men jag undrar, varför du vill  köpa in genom företaget när det ändå inte är avdragsgillt? Det bara stökar till med en massa administration? Varför inte handla för egna pengar?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kaj
0

I princip gäller att om det inte är avdragsgillt så tillhör det inte bolagets normala verksamhet och då skall man inte köpa in det för bolagets räkning. Gär man det ändå skall det bokföras med socialaavgifter och skatt. Det blir således samma som om du tar ut det direkt i lön och köper privat.

Undantaget är vissa saker som tillhör ett bolagsverksamhet men som inte är avdragsgilla. Typ viss form av representation 8över avdragsrättsvärdena) mm.

Vissa saker kan du faktiskt köpa in som inte är direkt knutet till bolagets verskamhet men ändå är avdragsgilla. jag tänker då på kontorssaker, kaffe ev. en kaffebryggare. städmaterial mm som behövs för att ditt bolag skall fungera tillfredställande

didis
0

Jo men kaffebryggare måste man ha om verksamheten skall fungera!Skrattande

JussiP
0

Har förstått att man givetvis bör hålla isär privata utgifter och företaget. Tanken var att nyttja köpet via bolaget som en typ av förskottslön dvs ett kortfristigt lån.

Hur fungerar det med löneförskott egentligen, hur länge kan man ha ett dylikt kortfristigt lån? 

Har man själv inte möjlighet att besluta att en viss vara ska vara t.ex. en löneförmån?

Undrar vad revisorn säger om en såndär helautomatisk kaffemaskin…

Kaj
0

Som egen företagare kan du i princip ta ut lön när du vill och hur mycket du vill. Det blir då ingen förskottslön utan du måste bara se till att för den aktuella månaden redovisa arbetsgivaravgift och skatt för det belopp du tar ut. Detta gäller även om du t ex i mars väljer att ta ut lön för mars-juni (alltså 4 mån) och sedan inte ta ut någon lön för dessa månader därefter. Du redovisar då hela uttaget i mars skattedeklaration. Skatteverket lägger sig inte i hur du disponerar ditt löeuttag i företaget givet att du redovisar i skattedeklarationen för den månad då du tar ut lönen. Slutredovisningen på den totala skatten görs i samband med bolagets årsredovisning samt din egen privata deklaration.

nej du kan inte själv bestämma vad som skall vara en löneförmån eller inte det finns tydliga regler för detta.

hfohrman
0

Kan ju förvisso tillägga att om du tar ut för mycket lön på det sättet som Kaj beskriver så att du förbrukat 50% av aktiekapitalet kan det förvisso få andra konsekvenser. Men så länge du håller dina löneuttag så lågt att du inte trllar under 50% grönsen kan du ta ut din lön.

Hans

JussiP
0

Bockar och bugar för informationen.
Verkar vara ett alldeles utmärkt forum för oss nybakade egenföretagare.

didis
0

Det finns en gigantisk gråzon.

Om du hyr lokal tex behövs en hel verktygssats (om du vill borra upp hyllor), möbler (men kanske inte säng…), konst på väggarna, microvågsugn, kylskåp o datorer. Sedan behöver alla företagare mobiltelefon o bärbar dator…

Massor med grejer som du lika gärna kunde använda hemma.

Å sen kanske du tröttnar på matbordet och vill köpa ett nytt…

Du kan också sälja möbler etc till företaget men får inte ta överpris.

Kaj
0

En liten grej ifall du tar ut mycket i lön ena månaden och inget de resterande. Tänk på att skatt och Arbetsgivaravgifter baseras på månadens löeuttag. Detta kan få till följd att du får betala en jättehög skatt (till och med komma över brytningsgränsen) denna månad. Detta regleras slutligen vid din deklaration så i slutändan blir skatten korrekt men det kan som sagt få konsekvenser för just den månaden.

Ex du väljer att ta ut 100.000 i lön i mars. Sedan tar du inte ut någon lön alls i april-aug. I Skatte deklarationen skall du nu ta upp skatt på en "månadslön" av 100.000 vilket blir jättemycket. tar man istället ut samma löeuttag i fem månader blir månadsskatten endast baserad på en lön av 20.000 per månad vilket inte ger någon statilg skatt samt en lägre kommunalskatt per månad än de 100.000 gör i "en stöt"

men som sagt detta regleras i den slutliga skatten för det är egnetligen den som räknas.
Om detta blir ett problem för dig kan du be skatteverket om att få en nedsättning av skatteuttaget för den månad du tar ut jättemycket - Skattejämnkning

JussiP
1

Mycket bra information Kaj, tackar.

Det här med förmåner, jag kan alltså inte ge en anställd t.ex. en iPod e.d. som en skattepliktig förmån?

Nedan saxat från Skatteverket:

Med förmåner avser man alla olika former av "ersättning för arbete" som en anställd kan få i annat än kontanter. En förmån uppkommer i princip så snart arbetsgivaren bekostar en privat levnadskostnad.

Huvudregeln är att en förmån är skattepliktig om det inte särskilt reglerats att den är skattefri, och värderas normalt till marknadsvärdet. I vissa fall görs värderingen schablonmässigt.

JussiP
1

Kom att tänka på att jag ska införskaffa en större brevlåda pga klart ökad post (alt. en extra) i och med mitt nya företag med adressen hemma.

Är det möjligt att dra av den i firman?

Kaj
0

Brevlådan bör du definitivt kunna dra av på företaget eftersom du kan bevisa att den ökade brevskörden har med ditt företag att göra. Det lär ju även stå på din brevlåda både ditt företagsnamn och ditt privata namn.

altavista
0

Jag tycker att avdragsmöjligheterna är ganska generösa, men man alltid måste kunna förklara/bevisa varför dragits av dessa kostnader och att de är nödvändiga för att upprätthålla/öka intäkter, företagets existens.

Givetvis det går inte att överdriva för i värsta fall man kan bli dömd för bokföringsbrott.

erick_sthlm@hotmail.com
0

Hejsan? En fråga , i AB? Kan man köpa säng och dra av kostnaden som företagshälsovård ? Sömnen måste ju vara en grundpelare i människans förmåga att fungera på jobbet och i allmänhet. Tack för en bra sajt!

Niklas
0

#6: Lön kan du förstås ta ut, men låna pengar av ditt aktiebolag får du inte göra. Var försiktig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

#16: Det tror jag blir svårt. En säng är inte vård.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Grundregeln är ju att du ska kunna bevisa att du behöver det du köper för drift av företaget och att du inte använder det privat.

Om du har ett kontor blir en kaffebryggare betydligt enklare att motivera att den används i verksamheten än om den står i ditt privata kök.

Om sängen står och endast används för anställda på ett kontor så är det sannolikt ok. Hemma, knappast.

Egentligen ska du förmånsbeskattas om du använder arbetsgivarens dator till privata aktiviteter, men jag tror inte det någonsin dragits till sin spets. Däremot var det ett par sådana fall om att man använde mobilen privat.

Jag har mitt kontor hemma i vardagsrummet, så jag är försiktig med vad jag köper på företaget. Men det värsta som kan hända är att du får betala in extra pengar till skatteverket som hade motsvarat vad det kostat om du tagit ut pengarna som lön och köpt varan privat.

Mvh // Johan