Eget uttag.
Hej. Vi är två som driver ett handelsbolag. Om jag gör ett eget uttag och betalar in skatten direkt till skattekontot….. då har jag inte gjort nått fel va? D.v.s om jag tar ut 5000 kr t ex och betalar in skatten på dom 5000, ca 1700:-
Då kan det väl inte bli fel vid årsslutet?

Skatt och arbetsgivaravgift skall du betala då blir det rätt. är inte helt säker på hur handelsbolag fungerar men jag antar att du för den aktuella månaden skall göra en skattedeklaration på "löne-uttag" och där anger du skatt och arbetsgivaravgift. Sedan betalar du in detta på skattekontot. Skattemyndigheten drar sedan detta belopp från ditt skattekonto den 12 i månaden efter. Du får även ett skattebesked om detta
On du har ett handelbolag, har du lämpligen skaffat dig f.skatt sedel och betalar varje månad samma belopp. Gör annars en preliminär deklaration och sök om f skatt sedel.
Man är inte anställd i sitt eget handelsbolag.
Var rädda om varandra
Jag har f-skatt men ingen preliminär skatt. På skatteverket sa dom att det inte behövdes.
Vi är anställda på ett företag och driver detta vid sidan av
Men det är ju ändå ett Handelsbolag. Du skattar för vinsten. Om du inte betalar f-skatt var månad , kommer du att få kvarskatt ( ja om det går med vinst förståss)
Var rädda om varandra
f-skatt eller inte.
Oberoende av det så skall ni ju ihop betala skatt och egenavgifter på vinsten. Det speciella med handelsbolag är ju dock att ni i deklarationen skall fördela vinsten mellan er enligt hur ni äger bolaget. Och eftersom detta brukar vara 50/50 så kommer du att få skatt aför 50% av vinsten och din delägare 50%. Så om du tar ut 5000:- av vinsten och detta är hela företagets vinst så kommer din kompis att åka på halva skattekostnaden. Så här måste ni se upp.
Hans

Man har ingen F-skattsesdel om man driver HB, det är bolaget som har F-skattsedel.
Det finns mer att läsa i broschyrer på SKV-s hemsida både om HB och om delägare:
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/meny/ao/gi.4.4616442f109bb3f41f380002523.html