Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1480 ggr
creativa
0

Hur startar man bäst?

Jag håller som bäst på att planera för att starta eget, men för just nu livliga diskussioner med min sambo om hur det ska gå till. Jag är supertrött på mitt nuvarande arbete och vill gärna lämna det helt och hållet. Jag har en plan för flera olika verksamhetsgrenar som ska komplettera varandra och hjälpa mig att överleva. Min sambo, å andra sidan, tycker att jag ska dra igång i liten skala och koncentrera mig på EN verksamhetsgren och bli bra på den istället. Har ni någon synpunkt på vilket som är bäst, generellt sett.

Loove
0

Det är ett hårt jobb om man skall starta eget det är bra att veta i förväg.

Jag var i din situation och med min sambo köpte vi en gravyrmaskini för att börja lite… på ett år har vi nu gemensamt byggt upp ett företag som har investeringar på ½ miljon kronor. Och under 2007 hade vi lika mycket i omsättning drygt. Vi fortsätter att öka och kommer med all förmodan ha dubblat omsättningen under 2008 som blir vårt 2:dra bokföringsår.

Just nu sitter vi i sitsen att min sambo fortfarande jobbar heltid som lärare samt jobbar ytterligare 30-40 timmar i veckan hemma..

Jag är tjänstledig  och jobbar på mitt gamla jobb 17 timmar i veckan och resten hemma som lätt blir mer än 50 timmar i veckan. Vi har ännu inte kunnat ta ut någon lön men vi har ändå det lite bättre ställt då vissa räkningar som tex telefon och bredband nu står på företaget (webshop och företaget hemma)

Denna veckan är min första med lite mera tjänstledighet jobbade 25 -30 timmar i veckan på mitt andra jobb tidigare och just nu var det bra att minska då jag känner att jobbar jag såhär mycket, mycket längre tid så finns risker för att jag och min sambo kraschar i väggen båda två. Man har ju även ett hem att sköta.

Men vi ha så roligt. det är så kul tycker jag att efter hela livet i matbranschen syssla med någonting helt annat, skyltar och dekaler.

Det krävs dock mycket jobb! Och kanske en utfasning från det gamla jobbet för att inte tappa fotfästet vad det gäller ekonomin.

lycka till

Lovisa

mariatingsund
0

Om du har i tankarna att köra med flera olika grejer, då får du räkna med att du måste rikta din marknadsföring till olika grupper, och det innebär att dessa kostnader fördubblas så många gånger.

Det finns folk som startar eget för att de har redan så många riktiga kunder så det räcker till försörjning. Vissa andra vill testa sig fram medan man behåller sitt lönejobb. En tredje lägger ner all krut på att förverkliga sin dröm. Det är svårt att säga att det ena är mer rätt än det andra.

Jag tror att man ska sätta sig i lugn och ro och ska föreställa sig själv i framtiden, vad man gör då och hur man vill leva.

Jag håller med din sambo till en viss del, för om man koncentrerar sig på en sak, då finner man en nisch och kan bli ett lyckat företagande. Om man tänker bara på inkomst och tar till flera saker samtidigt, då blir resultatet oftast en självorsakad stress och sömnlösa nätter. Jag önskar lycka till hur du än väljer.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

creativa
0

Tack för era svar!

Lovisa, det är just det, det krävs mycket jobb, men det är ett jobb jag tycker är roligt. Däremot hoppas jag kunna fasa ut mitt nuvarande jobb på sikt. Ju förr desto bättre.

Maria, när jag säger olika verksamhetsgrenar så är de fortfarande inom samma område och till samma kundgrupp och i samma (hyrda) lokaler. Min tanke var att förutom egen tillverkning även ta in andras arbeten, som ett komplement. Många bäckar små…

Om jag bara koncentrerar mig på min egen tillverkning så kommer det att dröja länge (om någonsin) innan jag kan komma upp i volymer som jag kan leva på. Jag skulle dessutom jobba hemma och inte ha någon lokal i inledningsskedet, enligt min sambos förslag.

Jag har hittat en lokal med hyfsat läge och bra ytor, med låg hyra. Där finns det plats att ta in andras arbeten och den delen skulle kunna vara den dominerande tills jag har byggt upp ett eget sortiment och en egen kundkrets.

Just nu är det mycket tänkande och planerande och det är svårt att veta vad som är "rätt". :) Men när jag tänker framåt och föreställer mig hur jag vill ha framtiden så är det ändå med flera verksamhetsgrenar, dels för att jag tycker att det är roligt, dels för att jag inte vill bli för "smal". Skulle det visa sig att jag säljer väldigt bra av mina egna alster så kan jag ju dra ner på det övriga efterhand. Det är så jag resonerar. Argumentera gärna emot om ni har en annan åsikt. :)

Loove
0

Nu vet jag inte vad du skall göra för någonting men för oss var det perfekt att renovera i källaren (alla har ju inte stor villa) men menar att kan du börja lite lätt med din verksamhet hemma så har du ingen hyra alls.  Ingen hyra innebär ju att du kan behålla mer av det du tjänar.

Träffade en mycket trist man på ett kalas för en släkting till mig och han var väldigt negativ till vårt företag och menade på att man skulle låna pengar på banken för att ta ut lön till sig själv… Men det där tror jag inte riktigt på. Lätt för honom att säga som har ett framgångsrikt företag redan, dyr bil och villa med havsutsikt.

L

mariatingsund
0

#4 Haha, det känner jag igen.

#3, jag vill nog berätta min historia kort, jag arbetar med glas och hade samma tanke som du, ta in andras grejer för att utöka sortimentet och få bredare kundkrets. Efter 30 månader då jag stressade fram o tillbaka butiken, blev  jag totalt  utbränd, gapade utan anledning,  jag som är tyst som en mus i vanliga fall. Då har jag gjort en helomvändning och tänkte, nä, jag har bara ett liv, och flyttade hem med bara egen tillverkning. Sedan dess har gått bra, kör mitt eget kreativa yrke och har jobb hela tiden. Och vad jag fått erfara, att det var svårt att koncentrera sig på sitt eget när jag hade så mycket extra jobb och passning för andras räkning. Om ekonomin i butiken hade gått bättre, kunde jag anställa någon men det vet man aldrig hur det går, och en butik sägs ha 7 års inkörningsperiod innan den kan sägas etablerad.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

creativa
0

Hmm, ok jag kanske ska börja med att gå ner i arbetstid till 80%, så att jag har mer tid/ork till att börja producera.

Tack igen!