Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1994 ggr
Katti
0

Telefon

Jag är ny på den här ifokus-sidan och hoppas att min fråga passar här. Hittar inte någon rubrik som passar, så det får bli allmänt.

Jag jobbar hemifrån och ringer mycket. Sitter ännu med familjens bärbara, vilket självklart inte är någon höjdare. Har inte handsfree och får ju massor av strålning rakt in i huvudet… Så har någon tips på en bra telefon med handsfree blir jag mycket tacksam. Jag har köpt ett par (billiga…), men det har bara varit skräp som jag har fått lämna tillbaka. Min tanke var en fast telefon, men det funkar ju med bärbar också, bara det finns bra lurar till. Faktiskt är det bättre då jag ibland har samtal där jag kan lämna datorn och gå runt lite.

Frida
0

Jag vet inte vad det är för märke eller model som min far har men det är en extra enhet med handsfree som man kopplar till en vanlig fast telefon så man kan använda både och. Kanske någon annan vet mer exakt vad jag menar?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

didis
0

Kolla kontorsvaruhusen, de har headset för receptionister som kan kopplas till både fast och bärbar telefon. Finns även sladdlösa.

Sedan skulle jag inte ligga sömnlös pga den extra strålningen, möjligen om jag bodde i ett radonhus i Bohuslän (och jobbade som flygvärdinna eller pilot).

altavista
0

Jag tycker också att handsfri är en bra lösning, jag har en Siemens Gigaset.

Annars gå in på Konsumentverkets hemsida, där finns det alla möjliga tester, antagligen på telefon åxå. 

Annars jag håller med att det är nimmt med handsfri, pratar man ½-1 timme i telefon …
det kan bli "tjatig"

modmaker
0

Jag spenderar mycket tid i telefonmötenoch har du också telefonen som arbetsredskap är det klart att du ska ha bra grejjer.

Vid datorn använder jag en PreView Premium II (den versionen som är ute nu är version III) finns för 599:-+ Moms i Telias butiker eller 559:- + Moms hos exv QoP.se.

Till detta har jag Plantronics headset, just min modell heter Encore Binaural H101, har för mig det ligger på runt 1400:- + förstärkare för ca 700. När det gäller headset är det mycket en smaksak, mitt har två lurar för jag gillar att kunna fokusera på samtalet och stänga ute omgivningen. Kika hos t.ex Isicom (svensk generalagent för Plantronics), eller GN Netcom (där du troligtvis slipper ha en extra förstärkare) som också gör bra headset. Doro, Clas Ohlson och sånt går bort när det gäller mycket tid i telefon. Undvik också Stetomike (Plantronics) den är en kvarleva som endast finns kvar av historiska skäl i Sverige (headset som hänger under hakan inte speciellt trevlig att ha en heldag i telefon.

Headset finns också i trådlöst utförande, räkna med att få lägga 4000:- och uppåt för ett professionellt, trådlöst headset (men då behöver du ingen extra förstärkare)

Både Plantronics och GNs headset har egna standardkontakter så det går att med hjälp av adapter anpassa kontakten till telefonens utgång. Mitt headset har jag adapter till så jag även kan använda det med min SE P1 mobil.

När jag är slö (oftast på morgnarna) så går dock ingenting upp mot min KonfTel 200, högtalartelefon. Med laptoppen på magen tillbakalutad i soffan… Inga problem att gå ut i köket och hämta kaffe medan mötet babblar på. KonfTel är svindyra men värd varenda krona. Man kan hitta dem hyfsat prisvärda på Blocket. En konferenstelefon är rätt riskfritt att köpa därifrån. Oftast är det företag som använt dem och oftast har de spenderat mestadelen av sin tid på ett konferensbord så minimalt med slitage. Oftast är dom avskrivna sedan länge.

Katti
0

Det blev en Panasonic trådlös telefon med "riktigt" headset köpta på Telia-butiken för knappt 800:- (ink moms) totalt. Vi ska flytta om ett par månader och kommer då troligen ha IP-telefoni. Då finns det ju en uppsjö lurar att köpa till datorn, så jag ville inte kosta på för mycket. Detta är fullt tillräckligt bra just nu! Fast telefon kostade detsamma, så jag tog en trådlös. Vid många samtal måste jag sitta vid datorn, men i de fall då man flyter ut i samtalet och inte bara sitter och knappar är det ju jätteskönt att kunna gå omkring lite, eller ut med hundarna på tomten!