Att anställa någon
Jag driver enskildfirma och ska skaffa en anställd nu från 1 september. Men det är mycket frågor som uppstår hur man går tillväga för att göra allt detta korrekt. (Jag ber givetvis inte att någon ska ge mig en komplett steg för steg guide utan bara vad man ska tänka på)
Det jag har förstått är att man kontaktar skatteverket så biten med skatter tror jag att jag har hajj på (Detta är min första anställda så vad jag förstår har jag automatiskt rätt till reducerade arbetsgivaravgifter)
Jag har till att börja med inte behov av någon som jobbar heltid utan bara vid behov (2dagar/veckan) till att börja med.
Ska någon form av avtal skrivas? Ska någon speciell meddelas om detta?
Som ni ser vet jag knappt vad jag vill men hoppas på hjälp endå ;)
MVH
Björn

Ja du skall absolut skriva ett anställningsavtal. Detta kan vara i form av en projektanställning eller tillsvidareanställning. Det är lite olika regler beroende på vilken av dessa former som gäller. Du bör gå in på skatteverkets sida och kolla för som arbetsgivare är du skyldig att hantera en massa saker som inbetalning av skatter mm. Du blir även skyldig att ta hand om löner under ev. sjukfrånvaro viss tid innan försäkringskassan träder in.
Lite beroende på verksamhet bör du även fundera på om du skall teckna någon form av försäkring som skyddar dig och ditt företag ifall den anställde (och även du själv förståss) förorsakar något som din kund kan lida ekonomisk skada av. Här rekomenderar jag i så fall en Småföretagarförsäkring. Prata med ett försäkringsbolag de kan ge dig tips på detta och vad kostnaden är för dig respektive din anställde.
Jag råder jag dig att läsa på ordentligt på skatteverkets hemsida som ger bra vägledning vad som gäller för dig som arbetsgivare och anställda.