Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1532 ggr
Loove
0

tjänstledighet /semesterschema

Hej

Jag är alltså anställd av en ica butik. Där har jag just nu en tjänstledighet där jag jobbar 2 dagar i veckan på en extern lokal. (det är bara jag och en kille till där normalt, samt en 75 åring som är semestervikarie)

Min semesterperiod är 3 veckor på sommaren, de har delat upp semestrarna 27-29 eller 30-31, min period är 30-31 (då 2 dagar i veckan då jag är tjänstledig de andra dagarna)

Till "problemet": jag fyller 40 år vecka 29 och ber då den gamle vikarien om han kan jobba för mig, han säger ok.

På ICA butiken säger då schemaläggaren att eftersom jag bryter deras semesterperiod med min 4:de vecka i den första perioden så har hon rätt att lägga in mig på fler timmar än vad jag normalt har på mitt schema under vecka 27-28. Till följd att schemaläggaren sätter upp mig på några dagar inder v 27-28.

Min fråga är:
Har min arbetsgivare rätt att sätta upp mig på arbetstider utan överenskommelse med mig under en period då jag är tjänstledig?

Till problemet är ju också att jag är egen företagare och jag går inte och lullar fram med morgontofflorna mina övriga dagar utan jag jobbar mina 18 timmar på ICA butiken och sedan ytterligare 40-60 timmar i veckan med det egna företaget. Så jag har helt enkelt inte tid att jobba "extra" på ica butiken. (plus att jag vill vara ledig då jag fyller 40)

JAg går här på gränsen och funderar om det inte är bättre att säga upp sig och skita i de 18 timmarna som ändå inbringar lite lön, har inte börjat ta ut lön på det egna ännu.

Lovisa