Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 4922 ggr
Mandala
2

Överlåtelse av verksamhet.

Hej!

Jag undrar över vad man egentligen betalar för vid överlåtelse av verksamhet?! Har kollat på ett företag där de ville ha 500000 i överlåtelseavgift. Inventarier o allt ingick. Men det känns som om det är mycket pengar att betala då jag inte är intresserad av inventarierna och jag undrar över vad jag får för pengarna. Lokalen vill jag verkligen ha men…Det känns nästan som om man betalar svart för något, fast det gör man ändå inte! Om ni förstår vad jag menar :)

Tacksam för svar!

Kaj
0

Jodå det där är vanligt när någon vill sälja sin verksamhet utan att den egentligen har något substantiellt värde mer än aktiekapitalet.

500 k - tja det låter mycket om det inte ingår något annat än lokal och inventarier. Typ kundstock, kapital mm.
Är det en hyreslokal eller en köpt lokal i egen ägo? om företaget äger lokalen så blir det ju en anna bild. Men troligen så är det ett hyreskontrakt som de iom överlåtelsen av verksamheten vill föra över på dig. Där vill de passa på att ta ut så mycket pengar de kan för detta. Detta är oftast förbjudet med en reglering i hyresavtalet så egentligehn kan de inte göra det. Därför säger man att det är inventarierna som "kostar" och som du betalar för.

Bättre då är att försöka ta kontakt med hyresvärden och se ifall han/hon kan ordna med ett kontrakt då företaget lägger ner sin verksamhet. Du kan ju iof riskera att de då hittar någon annan som är villig att betala 500 k men som sagt det är inte tillåtet, så tillvida nu inte inventarierna kan värderas till 500 k vilket jag tvivlar på.
Iom en kontakt med hyresvärden så blir ju de även medvetna om att något är i görningen.

Mandala
0

Inventarierna är värda 140 000 i nypris och de har nog några år på nacken. Lokalen hyrs från HSB och hyran ligger på 6700, vilket är helt OK.

Jag frågade om de kunde tänka sig att överlåta verksamheten utan inventarier och då blev svaret att "- ja, men priset blir detsamma". Då kan man ju lika gärna sälja de inventarier man inte vill ha och tjäna en summa. Det finns även produkter i företaget till ett värde av 50 000.

Jag ska skriva ner några frågor och försöka få lite tydligare svar. Det känns alldeles för mycket med 500 000. Känns fel.

Mandala
0

Glömde att skriva: Det finns en fast kundkrets men det finns inget som säger att de fortsätter att komma till mig och jag har ändå planer på att ändra inriktning lite. Vissa delar kommer jag att plocka bort och vissa vill jag behålla.

Jag har ingen som helst garanti för att få kunder

hfohrman
0

Dom 2 saker som en företagsförsäljning som driver upp priser är.

1. Ett inarbetat namn
2. En stor kundstock som gör att man inte behöver jobba upp en ny från början utan kan berabeta den gamla.  Man brukar ju säga att det är 10-20 gånger svårare att sälja in hos en ny kund jämfört att sälja till en gammal som  är nöjd sedan tidigare. Men att kunderna stannar har man ju aldrig garantier för.

Värdet för detta är ju alltid svårt att beräkna.  Man får köra lite med magkänslan. Är det värt summan.
I ditt fall så snackar du om att frivilligt dumpa delar av kundstocken.

Sedan är ju dessutom frågan. Vad finns det för kapital i bolaget. Enligt lagen skall ju minst halva aktiekapitalet finnas kvar annars bör nuvarande ägare ha upprättat vissa dockument. Ok inventarierna har ju ett värde så dom kan tas med här.  

Så sätt dig ner och tänk. Vad kostar det om jag skulle starta från början.  I detta fall måste du ju sätta 100 000:- i aktiekapital. Men dessa pengar kan du ju använda senare. Hur stor nytta skulle nuvarande kundstock ge mig?

Mandala
0

Tack för tips & synpunkter.

Börjar mer o mer tänka om. Borde kanske starta upp från scratch istället. Men jag gillar verkligen läget på lokalen och att lokalen är godkänd för verksamhet inom min bransch.

Det är inte så att jag "frivilligt vill dumpa en del av kundstocken". Det är närmare sanningen att jag inte riktigt har den kompetensen för vissa delar av företagets inriktning. Säljer till 95 % tjänster. Jag är bra på vissa andra delar istället.

Idag är företaget ett aktiebolag men enligt dom så behöver jag inte starta upp ett AB. Kan lika väl starta upp en Enskild firma. Låter det konstigt för Er?? Jag har inte fått någon summa på hur mycket aktiekapital det finns i firman.

Jag har förstått det som om det finns ett "större bolag" och att denna affärsrörelsen endast kan ses som ett "bihang" till det stora. Personen som driver affärsrörelsen idag är anställd av företaget då det är ett AB.

Kaj
0

I ditt fall tycker jag ändå det verkar vara bäst att starta upp från scratch. Om det är några tveksamheter i det bolag du ev. skulle köpa så kan ju de sakerna hamna i ditt knä efter köpet.

Eftersom du egentligen inte är så intresserad av inventarierna och säkert kan köpa in priduktstocken till ett bättre pris än deras totala pris på 500 k så är det ju egentligen bara lokalen som är frågan för dig. Prata med HSB ifall du inte kan få ta över lokalen från dem när det andra företaget ev. lägger ner sin rörelse. Då blir det ingen övergångskostnad. Jag har varit med om liknanade uppgörelser förrut och oftast tyckt att det bara blivit krångligt med att köpa ett företag än att själv starta upp ett. Fördelen med att köpa ett företag är att de då oftast haft en verksamhet igång ett par år (och då förhoppningsvis med bra resultat och utan betalningsanmärkningar). Du kan då lättare få lån, krediter etc eftersom man då har en verksamhets alla år att gå tillbaka på vilket du inte har ifall du startar ett helt nytt bolag. Men det brukar lösa sig efter första årsbokslutet för det är egentligen det företag tittar på då de beviljar lån, krediter etc.

Ett AB är kanske bäst. En Enskild firma gör att du själv står som garant för allt i bolagets verksamhet och om bolaget går dåligt så måste du som enskild person skjuta till ev. medel eftersom enskilda bolaget och du som privatperson = samma

didis
0

Hur många kunder ingår i stocken och hur mycket tjänar du på varje kund i genomsnitt? Hur stora omkostnader räknar du med?

Jag gjorde just så, köpte kundstock och inventarier (som redan var avskrivna) och övertog lokal men startade nytt ab. Fördelen var att jag kunde ta ut lön från första månaden trots att jag hade stora kostnader med personal etc. Så för min del lönade det sig absolut att köpa en färdig kundstock.Du måste ju också räkna med marknadsföringskostnader.

Bankerna gillar dock inte när man bara köper "goodwill".

Mandala
0

Tack! Mycket att tänka på…