Eget "fotoföretag"
Jag vill ha information om att starta eget "fotoföretag". Vilka villkor finns? Vad krävs? Hur går det till? Vad blir skillnaden? Länka eller skriv vad allt ni vet! Är det åldersgräns?
Är totalt okunnig…. =)
Tack på förhand!
Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Undrar precis samma som Anna :)
Vad är det för speciellt med ett fotoföretag som skulle göra att det har andra regler än att starta vilket företag som helst?
#2 Jag har aldrig påstått att det skulle vara någon skillnad.
Och jag bara frågar..
Tack! :)

Det är som sagt ingen skillnad. Däremot så är det så att man måste vara myndig för att starta ett företag. Annars måste föräldrarna (förmyndare) gå in emellan. Länken #5 gav bör ge dig svar på dina frågor. Du kan även pröva att ringa Nuteks startaeget linje som är gratis där du kan få prata med en handläggare och få råd och tips
Nuteks starta eget linje tel 020-351010

#7 Det här med att man måste vara minst 16 år, det är såhär att jag är 14 år och har samma idé som Anna Attlid att starta fotoföretag. Men hur fungerar det med förmyndare/föräldrarna? Vet du en bra länk som berättar om detta, eller skulle du kunna berätta mer om det?
MVH Aida

#8, ta en kontakt med Nuteks startaeget linje (se ovan). De kan definitivt svara på dina frågor ang. din ålder och förmyndarskap. Det hela har med att göra att man inte får ingå avtal förrän man är myndig vilket behövs i en verksamhet av olika slag.
Här är även en direktlänk till Nuteks startaeget linje på just din fråga om att starta eget när man inte är myndig
Det går bra att starta eget när man är 16 år men man måste ha föräldrar/förmyndarens tillstånd. Dessutom krävs tillstånd från överförmyndaren på kommunen.
Vad som gäller då man bara är 14 år vet jag inte riktigt men som sagt NUTEKS startaeget linje kan ge dig svar. Den tjänsten är gratis så slå dem en signal