Företagande iFokus

Företagande

Etikettfinansiering-och-bidrag
Läst 7830 ggr
novaland
0

Ta ut semester?

Jag har just avslutat en anställning och har kikat på hur mycket semester man har kvar. Jag har liksom allt som allt 38 semesterdagar, men då kommer frågan;

Är det värt att ta ut semester nu som egenföretagare (enskild firma), eller är det lika bra att ignorera dom och hoppa över allt vad semesterdagar heter? Jag kan ändå i mitt fall styra mina arbetstider såpass mycket att jag i praktiken inte behöver ta semester, men är mest intresserad av vad det innebär skattemässigt att ta ut resp. inte ta ut semester?  Finns det några skattemässiga fördelar att ta ut semester tro?

hfohrman
0

Vad menar du med att ta ut semester?. Som egenföretagare finns det ju ingen "semester" i egentlig mening utan som företagare jobbar man (och företaget har inkomst) eller så jobbar man inte (och har ingen inkomst i företaget).

Antar att du får dessa 38 semesterdagar utbetalade i pengar från ditt gamla jobb.  Och dom kommer att dra en hisklig massa skatt på.

Och sedan får du kanske tillbaks lite vid nästa deklaration. Beroende på hur mycket företaget tjänar under resten av året.

Hans

didis
0

Om du hade hög lön kanske det hade varit mest fördelaktigt att inte ta ut alla dagar på en gång men då måste du ha anställningen kvar. Nu antar jag att gamla arbetsgivaren bara betalar ut innestående semester som lön + semersättning.

Det är få förunnade att kunna ta ut vettig lön från nya företaget redan första månaden.

didis
0

Glömde:

Även som egenföretagare har man rätt till semesterersättning enligt avtal (ialla fall jag som har ab).

Hur mycket semester jag sedan kan ta beror på hur bra företaget går - i år blir det faktiskt 8 veckor allt som allt - enormt skönt!!

novaland
0

Hela fråga gick nog i stöpet med att man som Enskild firma inte har rätt till semer. Men vad ska man egentligen göra med alla sparade semesterdagar man har rätt till? Pengarna kan vi skita i, för dom får jag ju utbetalda från gamla jobbet, men det där med antal dagar som man har rätt till inklusive dom sparade, förs dom över till min anställning om jag nu tar en fast anställning igen nästa år? Eller är det bara dom aktuella 25 dagarna som man kan ta då?

didis
0

Alltså, upphör din anställning upphör också semesterrätten hos den arbetsgivaren. Om du får ett nytt jobb får du arbeta ihop till ny semester (olika regler gäller för olika branscher) hos din nya arbetsgivare.

Hos mig är det så att den som anställs vid årsskiftet har rätt till halv semester (betald) första året, för att få 5 veckor skall man ha varit anställd 1 år. Men det gäller mina anställda - jag har ju så mycket semester jag vill!

Men du skulle ju starta eget? Då är du din egen arbetsgivare och tar så mycket semester du har råd med, du kan ju välja att ta "semester" varje fredag om du vill eller ta 6 månader. Valet är ditt!

novaland
0

Jag syftade mer på den "obetalda delen". Som arbetstagare har man väl rätt till 25 dagas semester, betald eller obetald. Om jag nu i år t.ex. tagit ut 10 dagar semester på min anställning på det företaget jag jobbade på innan som anställd och börjar en ny anställning, så har jag ju rätt till 15 dagars obetald semester normalt sett, som jag har förstått.

Fast nu börjar frågan mer handla om semesterrätt som anställd och inte egen företagande ;)

Det som jag undrar över nu är kanske mer om man har haft/har Enskild firma mellan två jobb, försvinner då mina berättigade semesterdagar tro?

didis
0

Semesterdagarna är kopplade till en specifik anställning.

Om du slutar en anställning med semesterdagar kvar får du antingen ta ut dagarna eller få ut deras värde i pengar när du slutar anställningen. Då står alltså ditt semesterkonto på noll.

När du börjar en ny anställning hos en ny arbetsgivare, oavsett vad du gjord däremellan, börjar du spara ihop nya semesterdagar.

Du kan inte föra över semsterdagar, betalda eller obetalda, till nästa arbetsgivare. För din nya arbetsgivare kan ju inte betala semester som du sparat ihop till hos en annan arbetsgivare!

Som egenföretagare har du ingen semesterrätt alls - eller mer postivit uttryckt - så mycket semester som du vill och kan ta ut.

Loove
0

Som egen företagare får du ta ledig när du kan…. har du tid och råd att ta ut semester så gör det… annars är det bara att streta på…  :) du jobbar ju inte för någon annan än dig själv.

novaland
0

Didis:

6 § Arbetstagare som byter anställning har rätt till semesterledighet i den nya anställningen endast i den mån han icke redan har fått sådan ledighet.

För mig ser det ut som den obetalda semestern går vidare från anställning till anställning. Inte för att det har något med grundfrågan jag hadde, men ändå. =)

Om jag nu tar en anställning efter att ha varit egen företagare så borde rimligen alla mina outplockade (obetalda) semesterdagar finnas kvar i min eventuellt nya anställning?

bonde
0

NEJ, de outplockade dagarna som du har kvar sen din förra anställning försvinner samma dag som din anställning tar slut. Har du betalda dagar kvar betalas pengarna ut.

När du sedan börjar en ny anställning får du automatiskt rätt till nya semesterdagar. Hur många, betalda eller obetalda beror på när på året du börjar din anställning.

Läs mer här: www.personalekonomi.se/Semester/semesterdagar.htm

didis
0

Novaland:

Det är ju orimligt att jag skall betala semesterdagar som den anställde har jobbat ihop på ett annat företag.

HUR du jobbar ihop dagarna (alltså hur semesteråret infaller) varierar från branch till branch. Om inte jag minns fel har tandsköterskor som börjar sin anställning före januari rätt till 5 veckor redan första året, det regleras i avtalet.

novaland
0

Didis: Nyckelord OBETALDA =)  Men det känns som bonde svarade på frågan på ett utmärkt sätt..

didis
0

jaja - jag menar att det är orimligt att jag skall avstå arbetsdagar, betalda eller ej, som mina anställda har jobbat ihop till hos någon annan arbetsgivare.

Det innebär rimligen lägre produktivitet när inte mina anställda är på jobbet, något som kostar betydligt mer än några dagars semesterersättning/lön.

hfohrman
0

Om du börjar ett nytt jobb låt säga låt säga första dagen på semesteråret så har du ju ingen betald semester under detta året.

Dock kan man normalt ta ut tjänstledigt så man får ledigt samma antal dagar (25) som en kollega som jobbar på samma ställe. Under denna tjänstledighet får du förstås inte betalt men eftersom den gamla arbetsigvaren betalat ut det innestående har du ju sparat dessa pengar. Skrattande

Chrihanna
0

#14: Tjänstledighet när du ska ha smester?? Näe det är rätt ovanligt.

Har jag min första anställningsdag den 1 april (som semesteråret vanligtvis börjar) så har jag rätt att ta ut 25 dagars semester det året. Dock är de  obetalda. Men ledigheten har du rätt att ta ut, enligt semesterlagen.

Väldigt många företag erbjuder sådana anställda ofta sk "förskottssemester", men det är ju något helt annat än vad tråden handlade om.

Om vi ska gå tillbaka till ämnet, så har Didis helt rätt i att dina semesterdagar från en arbetsgivare inte flyttas över till nästa. Men du har fortfarande rätt att ta ut 25 dagars ledighet (obetald) med din nästa a-givare… hänger du med?

Chrihanna
0

För att förtydliga det med att ta tjänstledighet istället för semester, det är en förlustaffär för dig som anställd… (då tjänar du inte in lika många nya betalda dagar till nästa år…) så använd de obetalda dagarna om du skulle byta arbetsgivare och inte får någon förskottssemester…

Babbett
0

Man har rätt till ca. 2 dagar semester per månad man arbetar, obetalda dock som nyanställd).

På de allra flesta ställen får man betald semester i efterskott…fast man kan (om arbetsgivaren är desperat) få ut betald semester i förskott.

Chrihanna
0

# 17) "om arbetsgivaren är desperat"? Hur menar du då?

didis
0

Tex kan man komma överens att den anställde får betald semester redan första året och att arbetsgivaren bjuder på den om man arbetar kvar i minst 5 år.

Om man slutar inom 5år regleras det vid anställningens slut.

Chrihanna
0

#19: ja det är ett vanligt förfarande. Klurade bara på vad Babbett menade med "om arbetsgivaren är desperat", lät precis som att det är väldigt bra för arbetsgivaren av någon anledning att ge anställda förskottssemester?

Karin
0

Desperat som kanske i det läget att företaget semesterstänger helt i fyra veckor men att en anställ vägrar att ta obetald semester. Arbetsgivaren har å att välja mellan att trots allt hålla stället öppet och låta en anställa pula runt där själv utan något egentligt vettigt att göra eller att betala ut förskottssemester. Eftersom man änå måste ut med en månadslön kan man lika gärna chansa på att bevilja förrskottssemeter eftersom man änå förlorat de pengarna.

Babbett
0

#18 Arbetsgivaren kan använda betald semester som ett "lockbete" om dom väldigt gärna vill ha JUST DIG som anställd!