om man vill starta eget......
……Hej..
Jag undrar….om man funderar på att starta eget.. är det då enklare att ha en frashisingföretag i ryggen…eller blir det för dyrt i längden.?
Lovisa

Det beror nog på vilket du har i ryggen.
Har hört att t ex 7-11 har rena slavkontrakten där det nästan är omöjligt att själv kunna ta ut någon större vinst i lön efter det att 7-11 tagit sin del.
Desamma har jag hört om McDonalds även om de tydligen är något bättre.
Generellt skall man nog vara medveten om att det inte är gratis. De tar nog ut en rejäl hacka för sitt koncept. Ja visst, man får uppstarten mycket snabbare, kontaker för inköp och marknadsföring men som sagt det lär kosta bra.
Mitt tips är att göra en ordentlig kalkyl som inte är en glädjekalkyl). Räkna på vad du minst känner att du behöver i lön för att klara dig. Räkna därefter ut hur mycket du måste sälja för för att uppnå detta efter att de tagit sina kostnader. Därefter kan du beräkna hur mycket du tror att du behöver jobba per vecka för att kunna ta ut minst denna minimilön. Glöm inte helger och annat som kan behövas tas i anspråk.
Kommer du fram till att du nog måste jobba mer än vad du verkligen tycker det är värt skall du npg fundera på en annan lösning för ditt företag.