Preliminärskattefråga
Jag har just anställt en person till mitt AB och han ska ha sin första lön. Om han ska ha 25 177 kr/mån i lön, hur mycket ska han betala i skatt?
Är det jag som ska dra av den skatten och betala in till Skattemyndigheten?
Han bor i Bromma/Stockholm om det har någon betydelse.
Tack!
Tom
Kan inte tro det är annorlunda än att driva enskild med anställda.Du hittar alla skattetabeller på skattemyndighetens sida.Sen gör du ett deklaration på Arbetsgivaravgifter och skatten till skattemyndigheten.Enklast på nätet skaffa E.Legitimation.Du betalar allt över ditt skattekonto som du får utdrag ifrån .Alt så ser du ditt konto på nätet.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rätt, det är alltså du som skall betala in skatt och arbetsgivaravgift för den personen på precis samma sätt som du betalar för dig själv när(om) du tar ut lön.
Slutavräkning sker vid deklaration då du skall sända in uppgifter till skattemyndigheten hur mycket du betalt i lön och skatt för respektive person under året. En kopia på detta skall du även sända till den person som du betalt ut lön till. Detta görs lämpligen efter årskiftet.
Ah, tack för era svar!
Tom
Du skall skicka in en anmalan till skattemyndigheten och registrera dig som arbetsgivare. Du kan begära tillfällig eller löpande. Även om du inte har betalt ut lön en månad skall du lämna in ett skattedeklaration som det då står 0 på. HAr du e-legitimstion kan du anmäla resp lämna in via nätet. När året är slut skall du lömna in kontrolluppgifer på utbetalda löner samt skatt som du hållt inne och sedan betalt tillsammans med arvetsgivaravgift till skattemyndigheten.
KIka in på skatteverkets hemsida där kan du läsa mera.
Var rädda om varandra