Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1875 ggr
tuffjanna
0

Bokföring - många frågor!

Hej,

Jag har ett eget fastighetsmäklarkontor (aktiebolag) och sköter min bokföring själv.

Jag har lite frågor hur man ska kontera vissa händelser.

1. När man efter skattedeklarationen får "tillbaka" pengar. Hur skall detta bokas??

2. Den preliminära skatten varje månad. Hur skall denna bokas?

3. Egna uttag. Jag har bland annat av misstag betalat med företagskortet och behöver alltså boka detta som eget uttag på något vis.

4. Hur tar man ut lön när man är delägare? Och hur redovisar man detta med skatt och dylikt?

Tacksam för svar!

Janna

Kaj
0

Jag lämnar själv bort bokföringen eftersom jag inte tycker det lönar sig att hålla på och redovisa själv när det fins de som är experter på detta.

Men jag har bollat dina frågor vidare till en person som jag tror kan hjälpa dig.

Avseende lönen så ar skattemyndigheten en funktion där du kan gå in och registrera din lön. Den räknar sedan ut alla skatter od. samt skapar en skatte deklaration. Den kan du sedan lämna elektroniskt på deras site eller skriva ut och skicka in. Alternativt kopiera över uppgifterna på den skattedeklaration du får från skattemyndigheten varje vecka.

Karin
0

1. När man efter skattedeklarationen får "tillbaka" pengar. Hur skall detta bokas??

Det beror på hur/om du bokat momsredovisningen tidigare. Alt 1 är alltså att du krediterar konto 1650 (momsfordran) och debiterar banken när du får pengarna, alt 2 att du krediterar 1650 när du skickar din redovisning och då debiterar 1630 (skattekonto) och när sedan pengarna betalas ut så krediterar du 1630 och debiterar banken 

2. Den preliminära skatten varje månad. Hur skall denna bokas?

Debitera 2510. 

3. Egna uttag. Jag har bland annat av misstag betalat med företagskortet och behöver alltså boka detta som eget uttag på något vis.

Det finns INGA egna uttag i ett AB, det är förbjudet. Du kan bara ta ut pengar om bolaget är skyldig dig sedan tidigare. Nu har du gjort det och då får du boka det på ett konto under kortfristiga skulder till aktieägare och omedelbart betala tillbaka pengarna till bolaget.  

4. Hur tar man ut lön när man är delägare? Och hur redovisar man detta med skatt och dylikt?

Du tar ut lön exakt på samma sätt som andra anställda, du har ingen särställning där som anställd även om du också är aktieägare. Om du sedan bestämmer dig för en nettolön och räknar baklänges för att komma fram till bruttolönen eller bestämmer diig för en bruttolön direkt spelar mindre roll. Skatt och Arbetsgivaravgifter redovisar du sedan till skm samtidigt med momsen men med bara 1 månads förskjutning. Nu i augusti så redovisade man alltså momsen för juni och skatter och avgifter för den lön du tagit ut i juli.

Kaj
0

Karin du är en klippa här.Glad