Företagande iFokus

Företagande

Etikett: finansiering-och-bidrag
Läst 2571 ggr
Jossan
0

Finns det bidrag att söka när man startar företag?

Hej!

Jag funderar på att starta en firma men behöver hjälp med ett litet startkapital. Känner ni till om och var man kan söka sådan hjälp?

/Jossan

Ulf H
0

Jossan!
Jag skulle i första hand råda dig till att ta med dig din affärsplan till din bank. Om de inte tycker att din affärsidé är lika bra som du gör så finns det några andra alternativ värda att testa:

• ALMI - ger företagslån (dyrare än banken)
  • NUTEK - begränsad finansiering men de kan lotsa dig vidare
  • CONNECT - matchar bl.a. ihop entreprenörer med riskkapitalister

Dessa är de möjligheter som jag kommer på så här på rak arm!

Lycka till!

/Ulf H

A-K
0

Jag håller med Ulf H.

I första hand bör man försöka lösa finansieringen med sin bank. Försök också att få en personlig kontaktman på din bank som du kan kontakta vid behov via e-post eller telefon.

Andreas
0

I dagsläget är det i stort sett omöjligt att få lån via banken utan att gå i personlig borgen. Så även om du bildar aktiebolag så blir du personligen betalningsskyldig om det skulle gå åt skogen.

Ulf H
0

Ja det stämmer! Bankerna är väldigt svårflirtade.

Kaj
0

Om du har en riktigt bra affärsidé kan du även försöka med att få in privat kapital. Detta kräver i regel att du redan kommit en bit på väg men även ifall du inte har det så kan du alltid försöka.

Börja med att sätta ihop din affärsplan. Sedan kan du försöka kontakta de riskkapitalister som finns och presentera din idé för.
Ett annat alternativ som kanske är bättre om du inte har en jättestor idé är att söka en privat investerare. De kallas för affärsänglar och består av personer som har en del pengar över som de kan tänkas investera i nya spännande företag. På NUTEKS hemsida kan du bl a se hur du hittar till dessa personer http://www.nutek.se/sb/d/228 . Här är en annan bra sida för hur du kan nå dessa personer http://www.connectsverige.se/cldoc/connectsverige/kapital/affarsanglar.htm

Jossan
0

Tack för hjälpen, då har jag att pyssla med ett tag! Glad

Roger
0

Om du är arbetslös kan du alltid prata med arbetsförmedlingen om startaegetbidrag. Just nu är dom generösa med bidrag eftersom det är valår och dom vill ha ner arbetslöshets siffrorna! Då brukar man även få gå starta eget kurs som är mycket bra! Gick en sådan för 2 månader sedan och då får man hjälp med att utreda sin affärsidé vilket kan vara nog så viktigt. Även information om marknadsföring/reklam,bokföring,skattergler osv!

Kaj
0

Roger, en jättebra idé.

Starta eget bidrag hjälper många i början eftersom det garanterar dig en inkomst under den första tiden.

rowan
0

Det kommer alltid artiklar om att stipendiefonder står outnyttjade för att ingen söker. Kanske inte passar alla företagsformer och -storlekar, men Skandinavisk Stipendieinformation letar upp srkäddarsydda stipendier. Kan vara värt att prova?

Ulf H
0

Lysande! Lägger in denna sida som en länk.

[Anna-N]
0

Starta eget kurs går man den med A-kasseersättning?. Hur lång är kursen?.

Hur stort är ett starta eget-bidrag?. Är det också motsvarande A-kassa?.

Kaj
0

Efter ett inledande möte på din lokala arbetsförmedling kan du bli antagen till ett starta eget bidrag. Ersättningen är då motsvarande A-kassan i 6 månader.

Om du får bidraget beror lite på din affärsidé, hur man bedömmar sannolikheten av att du kan leva på ditt företag under åtminstonde 1-2 års sikt mm.

AMS har all den information du behöver. Bland annat ett faktablad som heter "Stöd till start av näringsverksamhet"

Läs mer om att starta eget på AMS hemsida

altavista
0

startaeget bidrag har både för- och nackdelar.

Fördelen är att det är inget lån, man behöver inte betala tbx + räntor.

och detta är samtidigt nackdelen.

Jag har sett många som startat med startaeget bidrag och efter 1 år (bidraget betalas ut i halvt år) de slår igen. I dem flesta fall det går inte ihop, men man ser inte förrän det är för sent.

Det är  bättre, om man kan skriva ihop ngt trovärdigt, med stipendium, man kan skaffa sig nödvändig utrustning, hyra lokal (betala hyran för ett halvt år i förväg e.d. men man måste klara sig på sina inkomster från firman.

altavista
0

startaeget bidrag har både för- och nackdelar.

Fördelen är att det är inget lån, man behöver inte betala tbx + räntor.

och detta är samtidigt nackdelen.

Jag har sett många som startat med startaeget bidrag och efter 1 år (bidraget betalas ut i halvt år) de slår igen. I dem flesta fall det går inte ihop, men man ser inte förrän det är för sent.

Det är  bättre, om man kan skriva ihop ngt trovärdigt, med stipendium, man kan skaffa sig nödvändig utrustning, hyra lokal (betala hyran för ett halvt år i förväg e.d. men man måste klara sig på sina inkomster från firman.