Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1133 ggr
Elega
0

Helt ny

Jag är helt ny på det här, men vill hemskt gärna starta ett hemföretag. Jag vill ha en hemsida och sälja de produkter jag valt ut och förvara detta hemma (har mycket utrymme).

Är det något speciellt jag måste veta vid start av ett sådant här företag? Behöver jag något speciellt tillstånd och hur går det till att få starta-eget-bidrag till den här typen av företag?

hfohrman
0

Tillstånd eller inte beror helt på vad du tänker sälja. Så med din knapphändiga information kan man inte svara på denna fråga.

Starta Eget bidrag kan man förvisso få för dom flesta typer av verksamhet. 

MEN. för det första kan bara personer som är arbetslösa få detta. Och bidraget är då 6 månaders a-kassa utbetalt som lön.

För det andra har den nya regeringen lagt ner det gamla starta Eget bidraget så numer måste man har varit arbetslös 300 dagar (450 för barnförälder) och blivit utförsäkrad ur a-kassan. Starta Eget bidraget blir då en del av nästa fas för arbetslösa som heter Jobb och Utvecklingsgarantin. Summan man då får är då a-kasse 65% nivån. 

För det tredje. För att få dessa typer av bidrag så måste din affärside granskas av en affärskonsult som AMS tillsätter så att man bedömmer att din ide håller för en fast inkomst även efter dom 6 månaderna.

Sedan för att starta ett företag så är det nog ganska bra att ha lite kunskap om bokföring och företagsbeskattning om du nu inte vill köpa dessa tjänsetr för dyra pengar.