Förbrukningsinventarier
Någon som vet vad maxbeloppet är för förbrukningsinventarier numer… Alltså de som får direktavskrivas innevarande år.
Har inte hängt med på ett tag nu…så jag minns inte.
Numer pensionär i Nynäshamn

du hittar utmärkt info på SKV-s hemsida:
jag klipper in relevant del:
Du kan få avdrag på en gång för inventarier som normalt har en beräknad ekonomisk livslängd på högst tre år. Även inventarier av mindre värde, till vilka räknas sådana vars anskaffningsutgift exklusive Moms uppgår till högst 5 000 kronor, får du dra av direkt. För mellanstora företag är gränsen 10 000 kronor och för stora företag 20 000 kronor.
Gränsen för inventarier av mindre värde är höjd till 10.000 i år även för mindre bolag under förutsättning att man avslutar året med ett riktigt bokslut.

Jag tycker det lät lite mycket, men visst, kanske det är bra att kunna dra av omgående, åt andra sidan, det minskar ju vinsten för en egenföretagare, får följder med lägre sjukersättning osv. Väl? Eller?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Vem bestämmer egentligen hur lång livsländ det är på ett föremål? Jag har t.ex. köpt ett säkerhetsskåp för 15000 och antar att livslängden på det kommer säkerligen vara 5 år eller mer. men för att förenkla min ekonomi skulle jag vilja göra hela avdraget på en gång och skulle därmed kunna säga att jag räknar med att skåpet kommer ha en livslängd på max 3 år. Ska man bara köra hela avdraget på en gång och anta att skatteverket kan tänkas hålla med?
Jag menar förstås livslängden skattemässigt =)

Var det inte så att man kunde dra av 25 % av värdet varje år? Nu har jag inte handlat dyra maskiner på länge.
Jag tänkte mest på den specifika delen i regelverket som säger att "Omedelbart avdrag, dvs. avdrag för hela inköpskostnaden direkt, får du om inventariet normalt beräknas ha en ekonomisk livslängd på max tre år eller om inventariet är av mindre värde."
Mindre värde är glasklart. Där finns det ju nivåer vilket man kan följa (t.ex. 10000:- i mitt fall). Men om jag nu säger att mitt värdeskåp bara kommer hålla i 3 år så får jag ju tekniskt sett göra ett omedelbart avdrag. Det är ju lätt att applicera på t.ex. datorer som har en ganska kort livslängd om man arbetar i framkanten av tekniken som programmerare. Det är till och med svårt att hävda att en dator kommer hålla prestandamässigt i mer än tre år.
Men för ett värdeskåp, särskilt ett brandsäkert sådant? Till skillnad mot en vanlig möbel så kan man ju tänka sig att isoleringar mot rörliga delar slits och man inte längre kan garantera brandsäkerheten efter 3 år osv. Men överhuvud taget liksom, vem bestämmer den tänka livslängden jämntemot skatteverket?
Kanske man helt enkelt skulle fråga skatteverket? =)

ja, gör det, och skriv här deras svar. Vore intressant att veta.
Kan du inte garantera brandsäkerheten om 3 år så kan du naturligtvis ta det som en förbrukningsinventarie och kostnadsföra direkt. Men det förutsätter ju då också naturligtvis att du köper ett nytt skåp inom 3 år eftersom det gamla inte längre är säkert och du, eftersom du köpt in ett till firman, har ett behov av ett sådant skåp.
Har haft den debatten med Skatt och ungefär så gick resonemanget. Vi gör i ett bolag direktavskrivningar för vissa maskiner som kostar både 30.000-40.000 men lägger andra som kanske kostar mindre med avskrivningar.
De maskiner som vi gör avskrivningar på är sådana som vi själva kan reparera eller köpa reservdelar till medan de stora är alldeles för dyra för att reparera i förhållande till hur slitna de är efter 2 år. När garantin är på väg att gå ut så lämnas de för service, gås igenom av leverantören och sedan används de tills de går sönder. Eftersom det inte var några problem att plocka fram och visa att vi ungefär var 6:e månad köper in en ny maskin av dessa men bara gjort några kompletterigar av billigare maskiner så var det aldrig ens några följdfrågor angående vårt ställningstagande.