Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 790 ggr
MoonFairy
0

Vågar Jag Satsa???

Hejsan!

Jag funderar på att starta eget!

Frågan är väl om jag kan starta eget - med mening att bli återförsäljare till ett moderbolag som dessutom har web-shop på nätet??

Jag skulle endast ha ett företag att konkurrera med här på Gotland å skulle kunna ta över 50% av deras marknad pga. att jag inte har några mellanhänder på mina produkter…

Jag får bra pris av moders-företaget, men har inte någon "bank" att ta pengarna ifrån…

-Hur gör jag då?

Men skall jag satsa??

DET är Min fråga!?!?!

Kaj
0

Om du inte har ett startkapital och din affärsidé kräver dt måste du nog lösa den frågan först. Antingen kan du prata med moderbolaget och se ifall de kan ställa upp eftersom du ju blir återförsäljare av deras produkter.
Du kan ju även prata med kommunen och se ifall det finns någon form av regionalt stöd som du kan utnyttja.
Ta en kontakt med en bank och se ifall det finns möjlighet till företagslån för din affärsidé. Då bör du ha en bra marknadsplan, konkurrensanalys, vision och mål klart först för det lär de nog kräva innan de ger dig ev. lån

Nu vet jag inte hur stor marknaden är men ifall du tror dig kunna ta 50% på Gotland verkar det ju lovande.
Du bör göra en kalkyl som täcker en minimi realistik omsättning och därifrån få ut vilka förtjänster du kan göra. Utifrån det kan du se ifall du kan leva på detta. Du kan även räkna med ifall du tror att omsättninge kommer att öka under de närmaste åren. I så fall kan det ju vara så att du kan leva med att ha det lite knapert i början för att sedan få ut mer varteftersom din affärsidé vinner mark och du får fler kunder framgent.

Bara du kan avgöra ifall du skall satsa och då först när du räknat på vad det kan ge dig i plånboken. men generellt om idén är bra och du ser möjligheter till att leva på det så är det en god idé att satsa. man kan ju inte mer än misslyckas och då får man börja om på en annan kula.