Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1623 ggr
joggman
0

Försäljning på marknader

Jag har en fundering angående bokföring när man uteslutande säljer på marknader. Jag har tidigare haft detta som hobbyverksanhet, men funderar på Enskild firma.

En bekant sa att det räcker med så enkel  bokföring som kassabok, typ sådan man har för föreningar, när det rör sig om Enskild firma. Stämmer detta?

kerla
0

Beror på vad du menar med kassabok. Du måste ha en ordnad bokföring men du måste inte göra det i dator eller enligt BAS.

Du måste arkivera (10år) och ha verifikationer.

Kaj
0

yepp allt ut och in i firman skall bokföras. Som sagt du behöver inte sätta upp en kontoplan enligt BAS (dock att rekomendera men om du har liten omsättning så är det kanske onödigt) utan du kan helt enkelt föra in dina transkationer som kostnader och intäkter.

Varför jag rekomenderar en mer gedigen bokföring är när du skall göra bokslut. har du många transkationer så är det enklare att göra bokslut och deklaration. Du får då hjälp med kostnadsavdrag, periodiseringsfonder, ingående/utgående Moms, löneuppgifter och mycket mer. Utan riktig bokföring får du själv hålla på att sammanställa detta vid bokslut och deklaration.