Företagande iFokus

Företagande

Etikett: marknadsföring-och-försäljning
Läst 1133 ggr
Loove
0

Varning nytt sätt att lura företagare

Hej

Igår var det en som ringde mig och påstod att jag gått med på att medverka i någon katalog av något slag i våras.

Hon inledde sitt samtal med att "Hej det är Natalie igen jag söker Lovisa xxxxx" …Jag hade då redan svarat med mitt namn så bara det säger ju lite på att hon bara läste innantill. Mitt namn står på vår hemsida.

Hon skulle göra en inspelning där jag godkänner katalogmedverkan jag minns inte ens vad det var för katalog men någon typ av branschregister. Priset skulle ryka på dryga 5000kr plus Moms.

Jag vet med säkerthet att jag inte gått med på att medverka i en katalog som jag inte fått information om då jag är noga med att ta reda på fakta först innan jag säger ja till att betala tusentals kronor. Jag brukar ta reda på hur länge katalogen funnits, hur många utgåvor, osv osv.

Hur som helst Natalie lovade att maila mig information om katalogen och "skådespelade" fram en mycket förvånad ton över att jag inte har lovat att köpa någon katalogplats.  Behöver jag säga att jag fortfarande väntar på hennes mail.

Att spela på folk minne är alltså nya metoden att lura företag in i köpefällan, fult tycker jag då företag inte har någon ångerrätt. Men hon hade ju inga bevis för att jag köpt något så den här gången gick det inte. :)

abbis
0

Usch va fult men jag har varit med om mycket så jag är inte förvånad..

Jag blev uppringd av den lokala telefonkatalogen i veckan.Hon skulle bara kolla så att alla uppgifter stämde sa hon.Hon frågade sen om hon kunde faxa över uppgifterna.Jag sa då att jag inte har någon fax..Hon tänkte sen avsluta samtalet men hinner haspla ur sig -Sen kostar det samma summa som förra året!-Vaddå samma summa svarar jag?-Ja vi har uppgifter här att du betalat 1900:- förra året!-Nej,där har du fel ,säger jag .Har aldrig betalat för telefonkataloguppgifter..-Ja då får jag väl be om ursäkt då,sägger hon..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kaj
0

Ja telefon försäljningen har blivit väldigt agressiv det senaste året. Och de är snabba och formulerar sig otydligt så att man inte skall förstå att det handlar om att köpa något.
De väljer att spela in samtalen för då kan de använda detta som bevis på att man "köper" något av dem även om det som sagt är väldigt vagt.

Ett sätt är att alltid fråga vad det kostar även om det verkar som om de bara är ute efter uppgifter.

jag får numer flera samtal i veckan och försöker snäppa av dem så fort det bara går.

Ni kan ju även köra Seinfeld varianten.
Säg att ni inte har tid just nu men om ni får deras privata hemnummer så kan ni ringa upp han/hon i kväll.
De lär då svara tt de inte får lämna ut sina privata telefonnummer.
Fråga då ifall det är för att de inte vill att man ringer hem till dem privat direkt.
Då är det troligt att de svarar - Ja
Säg då "Då vet du hur jag känner mig just nu" och lägg på luren

didis
0

Ett tips: bestäm i förväg vilka kataloger/sidor ni skall medverka i tex eniro, hitta.se, lokaldelen eller vad det nu är. Ha deras uppgifter från föregående år uppskrivna så att det lätt går att kolla när telefonföräljare med snarlika namn ringer - ofta rigner de ju när man är som mest upptagen och inte hinner kolla så mycket.

Säg aldrig ja till något i tfn utan be alltid om meljkontakt eller att man får ringa upp senare - är det inte ok är de inte seriösa! SÅ kort deadline har de aldrig.

Själv har jag turen att ha en receptionist som gallrar ut försäljarna, hon har listan på godkända försäljare, övriga uppmanas faxa/mejla uppgifter eller meddelas att jag inte är intresserad. Det ringer 3-8 föräljare om dan!!