Inventarier vid försäljning AB
Funderar på att sälja mitt ab, antingen hela eller inkråmet, jag har inte hunnit sätta mig in i allt än. Vad sker med de inventarier som är avskrivna resp de som ej är avskrivna?
Vad blir skillnaden med att sälja inkråm, ab:et och att lägga ner (ja, jag får ju ingen försäljningssumma om jag lägger ner det förstår jag också)? Blir det skillnad på hur mycket jag kan ta ut ur bolaget och blir det skillnader skattemässigt?
Tacksam för svar, är i början av processen så jag har fler frågor än svar.

Lite beroende på hur ditt bolag ser ut skulle jag kontakta en redovisningsfirma eller en revisor.
T ex ifall du har beskattade eller obeskattade medel i företaget så finns det vissa regler för hur du kan göra. Du kan t ex slippa att betala full skatt på lön för det belopp du väljer att ta ut om du lägger ner bolaget. Det är de s.k 12-reglerna för småföretagare där du i princip kan fördela bolagets tillgångar som hälften lön och hälften kapitalinkomst (ca 30 procent skatt). Detta är bara väldigt schematiskt beskrivet av mig därav rekomenderar jag en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med att antingen avveckal företaget till bästa förmån för dig eller värdera företaget med inventarier och tillgångar för en ev. försäljning.