Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1638 ggr
virkmaja
0

Några frågor

Jag är i startgroparna till att starta eget företag, tror att det blir en enkilld firma till att börja med. Det kommer att handla om ett web-butik och jag kommer ha ett mindre lager hemma.

Då över till några frågor:

1) Hur bokför jag donationer/dricks/prispengar? Prispengarna kan även vara presentkort som jag tänkte utnyttja för företagets del. Går det?

2) Finns det någon här som har erfarenhet av IKEA Business? Har läst på deras hemsida, villkoren verkar ju vara ok, men vill veta mer om dem rent praktiskt? Bra eller dåligt?

Kaj
0

Ingen aning om IKEA Business.

vad gäller bokföringen är jag inte heller expert eftersom jag lagt ut min bokföring externt.

Pröva att kontakte detta företag som kan hjälpa dig med gratis rådgivning (artikel från huvudsidan här på startaeget.ifokus.se)

Karin
0

Donationer är en intäkt och bokas som sådan.

Vad för sorts dricks du skulle kunna få i en webbutik kan jag inte se så hur den skulle bokföras är inte så intressant.

Prispengar, menar du vinster för att du deltagit i en tävling? Då beror det ju på vad tävlingen gäller, är det något som är förknippat med en prestation för firmans räkning, alltså inom din verksamhet så gäller samma sak som för donationer.

virkmaja
0

Jag tänkte dricks då jag är ute på torg och säljer, och ibland vill inte kunden ha växeln, ska jag bokföra det som dricks då eller stoppa det i "egen ficka", det sistnämnda känns inte bra…

Och ja, i just den meningen med prispengar. Bl a är jag med i en tävling där jag har designat eget smycke…