UF företag
Jag går den ekonomiska linjen på gymnasiet.
Och nu i trean ska vi starta ett UF företag.
Våran enda affärsidé är att tillverka egna smycken. Någon som skulle vilja betala kanske 10-15 kr mer för tex. ett halsband som du fått bestämma utseendet på helt själv, eller skulle du hellre välja ett fårn tex. H&M som alla andra har?
Någon som skulle fastna för denna affärsidé?
/ Linnea, Medarbetare på Ridsport
Det låter som en riktigt bra idé!
Men 10 - 15 kr extra? Vad är det för smycken som kan kosta så lite att den summan skulle avgöra köp eller inte? Eller menar du 100 - 150 kr extra?
Hur ska kunden få välja själv hur det ska se ut? Får det se ut hur som helst?
Tom

Då detta endast är en affärsidé och vi inte startat än.
Men vi har tänkt att ligga strax över de 'vanliga' priserna, men inte för dyrt, då vi måste få det sålt!
Du får bestämma hur smyckena ser ut, men sen får vi avgöra om det går att utforma det..

Nu är jag ingen smyckefantast men om jag vore det och brukade handla mina smycken på HM eller så så skulle jag absolut vara villig att beta 10-15 kr extra mot deras pris för att få ett smycke som jag själv bestämt utseende på.
Tycker detta låter som en jättebra idé. Var noga att planera i er affärsidé hur ni skall få ut budskapet att ni finns, personlighet för smycken mm. Att annonsera kanske kostar lite för mycket men ni kanske skulle kunna sätta upp flyers på stan. Jag tror ni kan få bra respons på detta.
Jag tror att ni kan få vissa problem med ekonomin om ni ska göra som ni skriver. Att tillverka ett unikt smycke tar allt från en timme för en enkel ring till flera dagar för mer avancerade smycken. Om vi antar att ni bara gör enkla ringar är det i alla fall en timmes jobb för 10 - 15 kr extra…
Eller har jag missuppfattat någonting?
Tom

#4 - vi har inte börjat än, så vi vet inte vad inköpen kommer att kosta. Det blir kanske 10 kr mer eller 50 kr mer. Vi vet som sagt inte hur många investerare vi kommer att få, vilket startkapital som vi kommer att ha.