Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 6928 ggr
Ida
2006-03-06 22:02
0

Friskvård

Är det någon som vet om man kan ta träningskortet på företaget om man har en Enskild firma? Det är dock inte ett heltidsprojekt utan mer en bisyssla och jag känner därmed att det kanske inte är helt ok…Fundersam

Karin
2006-03-06 23:46
0

Det är aldrig OK i en Enskild firma eftersom du inte är anställd där. Förmånen av friskvård gäller nämligen bara personal och då måste du ha ett AB där du är anställd. Visserligen har reglerna lättats lite de senaste åren så att friskvård/motion som är avdragsgill kostnad även i en Enskild firma för ägaren men då bara under förutsättning att det är nödvändigt för att du ska kunna fortsätta arbeta i företaget.

Ida
2006-03-07 16:59
0

#1 Tack för ett jättebra svar! Jag anade det, men man kan ju aldrig vara helt säker. Är kostnaden helt avdragsgill för AB eller finns det något maxbelopp för vad som är godkänt som friskvård?

/Ida

Karin
2006-03-09 23:57
0

Kostnaden är helt avdragsgill i ett AB om det är en "lovlig" sport. Man har ex bestämt sig för att golf, ridning, motorsport och segling är för dyra sporter med för lite inslag av motion för att vara avdragsgilla överhuvudtaget. Ett motionskort däremot är helt OK, eller att hyra en tennisbana en timmer i veckan. Att sedan en årsavgift till en golfklubb kostar 3000  och ett årskort till en motionsanläggning kan vara 1000 kr dyrare har man liksom bortsett ifrån.

Det viktiga är också att erbjudandet om friskvård/motion ska rikta sig till all personal inte bara en utvald skara. Företaget kan alltså inte hyra tennisbanan till ägarens spel utan det måste vara möjligt för vem som helst att utnyttja tiden.

Stenis
2006-03-14 21:17
0

Skogskatten

Skatteverket har i en skrivelse befäst att motionskort är friskvård. Vad de mer skriver är att kostnaden för kortet skall motsvara gängse pris på orten och att anläggningen skall vara av allmän karaktär. Dvs jag tror att det skulle vara mycket svårt att försöka dra av kostnader för ett exklusivt gymmedlemskap medan de vanliga gymmet vi hörnet på kvarteret är ok.

Som Karin också skriver så ska erbjudandet rikta sig till hela personalen i ALLA anställningsformer, visstidsanställa och timanställda glöms ofta bort och träffas inte de om ett erbjudande av friskvård så gäller inte avdragsgillheten för företaget och för de arbetstagare som får erbjudandet kan det bli förmånsbeskattning.

Ida
2006-03-15 22:29
0

#4 Tack Stenis! Som sagt, för närvarande har jag bara en Enskild firma, men det kan alltid vara bra att veta vilka regler som gäller för AB.

Jag tror att det finns många AB som inte tänker på just det här du nämner om att det ska gälla alla anställda. Många har ju projektanställda på timme etc och då bör alltså även de erbjudas någon form av friskvårdsbidrag.

Vilken djungel… Men tack ska ni ha för alla svar! :)

mariatingsund
2008-10-18 10:37
0

Jag undrar bara om moderaterna ändrade lagen ang om avdragsgill friskvård för Enskild firma också. De vill ju ha flera företag, och inlägget är gammalt, de kanske kom på att det behövs en ändring där.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo