Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 915 ggr
matsv
0

försäljning av annonsplats

Jag har en tid drivit en hemsida som hobby. Sidan går bra och jag blir kontaktad av företag som vill annonsera på min sida. De flesta företagen är norska. Jag är "vanlig" lönearbetare och vill fortsätta med det. Om jag skulle få intäkter från annonsförsäljning-hur beskattas dessa? Måste jag registrera en firma? Momsregler?

Novis

Kaj
0

Du kan måste nog registrera någon form av firma. Annars måste de som annonserar på din sida betala arbetsgivaravgift och skatt för dig och det kommer de nog inte gilla.
Enklaste sättet är att registrera en Enskild firma och ta intäkterna där.
Skattemässigt så måste du naturligtvis betala skatt för dessa intäkter. Men du kan ju i din enskilda firma även köpa saker (som rör ditt verksamhetsområde) t ex tidningar, prylar, datorprodukter, bredbandsuppkoppling, telefoni mm. Allt som kan anses höra till din verksamhet eller nödvändigt för att du skall kunna utveckla din verksamhet. Om du t ex får intäketer på 10.000 så kan du använda dessa för kostnader i din rörelse och på så sätt dra av dessa kostnader. Det blir då ingen skatt på mer än det som du inte kan åberopa avdrag med.
Dock får du inte göra avdrag på vad som helst utan det skall kopplas mot din verksamhet. Men som du kanske förstod kan man göra rätt mycket kostnadsavdrag på vanliga saker som man ändå vill ha men som väl kan sägas tillhöra din verksamhet. En telefon behöver ju alla företag, och en internetuppkoppling med abonemang eller tidningsprenumerationer av t ex något inom ditt favoritområde osv.