Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1838 ggr
Vira20
0

Att starta webbutik för brandutrustning.

Grund: Jag jobbade ganska nyligen för ett företag som sålde brandutrustning till hem (brandsläckare, brandvarnare, brandfilt, brandstege). Jag fick en del utbilldning + värdefull kundskap. Jag jobbade utifrån brandverkets rekomendationer (dem högsta/bästa) som ca 1/10 hushåll uppfyller idag. Räddningsverket rekomenderar en brandvarnare per rum + en släckare per vånging (6kg) + brandfilt och en fungerande utrymningsväg från övre plan. Detta kan låta mycket men t.ex är bara brandvarnare tillverkade för bara ett område på 30m2.  Försäkringsbolag har mycket låga krav idag och brukar bara sätta in en brandvarnare per plan + en brandsläckare per hushåll. Detta uppfyller ca 5/10 hushåll/ lokaler idag. Det finns ingen exakt lag om vad du skall ha idag utan lagen säger bara att du skall skydda dig mot olyckor.

Idèn: Efter att fått en överblick hur dem svenska hushållen ser ut och tänker idag så har jag insett att det finns många villiga köpare på denna marknaden idag. Det jag skulle vilja göra är att öppna en Webbutik för brandutrustning. Efter beställning beställer jag från leverantören (tex Cupola) som skickar ut varor direkt till kunds dörr, (DHL) inte överdrivet dyrt.

För att få kunder: Skulle jag vilja skapa en kampanj/ folder/ reklam som skall innehålla: Skräcksenarie, olyckor, Hur rekomendatinerna ser ut, argument, varför man skall köpa kvallitet (tex har märken clas olsson, biltema mm bara 30%!!! fylning mot cupolas 90% mm mm mm) hur man kan handla av oss, och att vi kan hjälpa med rådgivning även uppmerksamma om seriekopplade brandvarnare. Detta skall skickas ut som reklam i kommunens 20000 brevlådor (hushåll+företagslokaler= 20000…Invånare 40000pers) med posten.

Konkurens: Försäkringsbolag håller riktigt dålig standard på deras fattiga utrustning som dem trycker på sina kunder men dem gör det till ett riktigt lågt pris. Lås & larmtjänster har ofta den bästa utrustning till ett riktigt högt pris.

Kostnader: Eftersom det handlar om satsning på säkerhetsutrustning är kommunen med och villig att bidraga med kostnader för reklamutskicket och även med annonser + inslad i den lokala tidningen så att man når ut till hela kommunen. Men med hur mycket har jag inte en aning om men jag hoppas på hela kostnaden för utskicket. (Trycket får jag stå för)

En snittbeställning 1500kr

Ex: Brandsläckare 6kg inköp:500kr pålägg 490kr. 990kr.

Kostnader. Webbutik, starta företaget (enskild firma? hb?), utskick reklam, distrubition. -----------------------------------------------------

Hur låter mina idèer? Vart ligger kostnadskalkylen? Har massor med frågor men förs vill jag se era kommentarer.

// Mvh Viktor

Oscar
0

Tycker det låter som en bra idé, men ingår frakten i det priset du angivit? (både kundens och ditt pris)

Vilket ansvar ligger på dig kontra tillverkaren för den här typen av produkter? Om något skulle gå snett menar jag så kan det kanske bli en jobbig situation.

Men en snabb googling så dök det upp två webbutiker som sålde brandsläckare, har du kollat upp dem? Vad utmärker dina produkter/din service gentemot dessa?

Vira20
0

Nej frakt tillkommer med ca 150kr.

Ja helt klart finns det många konkurenter som tar runt 6-800kr för sina prudukter men här vill jag tala för kvalitet, tester och att webbutiken finns i närområdet och att den drivs av personer i komunen.

Cupola är min favorit bland leverantörer och jag tror inte det skall vara några större problem att sälja deras produkter åt dem. Dem står för garantin på deras produkter. Vi beställer av dem endast efter beställning från kund.

På brandutrustning får man inte kompromissa med kvaliten eftersom det är där säkerheten och priset för den delen ligger.

Kaj
0

Idén är ju verkligen i tiden då det är lag på att fastighetsägare måste se till att lägenheter har godkända brandsläckare.

Varför inte kontakta olika bostadsrättsföreningar, hyresvärdar etc och se om du kan bli leverantör till dem.
I min bostadsrättsförening (HSB) så installerade de brandsläckare i alla lägenhetrna (ca 1.000 st.) automatiskt då det var tvunget för att vår förenings försäkring skulle gälle.

Att bli direkt leverantör till dem borde kunna öka dina intäkter rejält.

Bara att jobba på och försöka hitta så många bostadsrättsföreningar och fastighetsägare du kan. Även om du bara får några stycken av dem som kund så kan det ju bli många leveranser.