Starta web-butik
Helt novis inom detta och blir bara snurrig av att läsa alla trådar.
Lite basic;
Hur mkt måste man sälja för att kunna få en lön på 8-10 000/mån efter skatt?
Dvs hur mkt av det jag säljer går till skatter, Moms mm?
Jag har möjlighet att lagerhålla produkter hemma och tänkte bara ha web-butik som sagt. Är det möjligt att leva på detta?
Är nu med i jobb o utvecklingsgarantin så rätt till bidrag har jag ju vad jag förstått.
Ska man starta Enskild firma eller vad?

Moms på allt du säljer är 25%. Du skall naturligtvis lägga på 25% på ditt pris ut mot kund och därefter betala in samma summa till skatteverket.
För lön skall du först betala Arbetsgivaravgifter som är 32,28% på hela bruttolönesumman.
Därefter skall du betala vanlig skatt (kommunal och ev. statlig skatt beroende på hur hög lön du skall ta ut. I ditt fall med runt 8-10tkr lär det bara bli kommunal skatt. Hur mycket, får du ut genom att kolla in skattetabellerna för din komun (se länk nedan)
Det som nu blir kvar är det som du kan flytta över till ditt lönekonto.
Ex:
Din bruttolön 11.000 med en kommunal skatt på 30% (minus grundavdraget)
11.000 - 32,28% = **3.551
**11.000 - 30% = 2.001 (här får du slå upp din lönesumma i skattetabellen för att få med grundavdraget också - se länk nedan. Jag har valt skattetabell 30%)
8.999 kronor är alltså det du får ut på en bruttolön av 11.000
Till ditt lönekonto kan du överföra 8.999 kronor och till skatteverket skall du överföra **5.552
Den totala lönesumman (lön plus skatt = 14.551)**
Du måste alltså sälja för 14.551 (exklusive moms) för att få ut en lön på ca 8.999 kronor.
Jag bifogar en excel fil där du själv kan laborera med olika lönesummor så räknar den ut den totala skatten, din lön och den totala lönesumman (som är det du måste sälja för exklusive moms).
Filen är namnändrad till zip då iFokus inte tillåter att du laddar upp excel filer. Du behöver inte zippa upp filen utan namnändra bara filextension från zip till xls).
Du måste även gå till länken nedan och ta den skattetabellsats som gäller för din kommun. Detta värde skriver du in i excelbladet under skatt så räknar excel ut resten åt dig).
länk till skattetabeller för deklaration 2009 = inkomst år 2008

Ber om ursäkt men arbetsgivaravgiften skall vara 32,42% och inget annat.
om du använder excel bladet måste du ändra denna procent sats. Gå bara till verktyg och lås upp dokumentskyddet (inget lösenord) och ändra till 32,42% högst upp. Sedan är det bara att beräkna.
OBS! för 2009 kommer arbetsgivaravgiften att justeras men det får vi besked om först runt årskiftet vad det blir. Antagligen något lägre för nästa år.
Hej
det fick inte att öppna zipfilen. Är väldigt intresserad av den kan du maila den till mig på Lovisa.Ahlin@telia.com Tack på förhand :)
Kunde inte heller öppna filen.
Får gärna maila den till mig också.
Tack för infon!
Mvh Rose-Marie
Det enda jag inte riktigt kopplar är det här med grundavdraget för kommunalskatt?
Vi har 33,54% i vår kommun, ska jag räkna på det då eller? Vad är grundavdraget?
högerklicka på lilla bilden i inlägg #1. välj spara mål som… och döp om filen till t.ex skatt_o_lon.xls, ändra filformatet till alla filer. Det gick alldeles utmärkt att öppna den hos mig.
/Sofia
Ja men nu gick det ju alldeles utmärkt. TACK för hjälpen!!!

Med grundavdraget är det så att den är kopplad till din kommunalskatt. Om du t ex har 33,54 % i kommunalskatt så är det inte bara att dra av 33,54% från lönesumman. Detta för att alla har rätt till att göra avdrag för grundavdraget i din deklaration så egentligen blir skatten något lägre än vad kommunlaskatten säger. Det är därför du skall följa länken till skatteverket och ladda ner skattetabellen och där gå in och se vad som står i kolumn 1 för den månadslön du vill ta ut. Detta belopp är beräknat på din kommunalskatt med grundavdraget inräknat. Använder du tabellen behöver du inte bekymra dig om grun davdraget.
Här är en direktlänk till skattetabellerna så slipper du följa länken ovan och navigera dig fram till rätt tabell. I ditt fall skall du välja tabell 33 eller tabell 34. Använd tabell 34 om du vill vara säker på att inte få restskatt. Om du har en del andra avdrag kan du använda tabell 33. Skillnaden är inte så där jättestor och allt sammanställs vid din slutliga deklaration. Det är då du vet ifall du betalt in för lite i skatt (då får du restskatt) eller om du betalt in för mycket (då får du pengar tillbaka).

Som sagt för att öppna filen så välj bara spara som. Välj sedan att byta namn på den till filändelse xls (du skall inte försöka zippa upp den för filen är en excel fil men eftersom iFokus inte tillåter att man laddar upp excel filer har jag bara döpt om den till zip för att "lura" iFokus eftersom zip filer är OK.
Alltså döp bara om filen till ZIP och försök inte zippa upp den (för det går inte).
Med denna mall kan ni göra er egen lönespecifikation för alla månader på året.
Anpassa filen till det utseende ni själva vill ha (t ex att lägga in er logga, lägg in fasta fält för namn på den som skall ha lön etc. Gör sedan 12 flikar för respektive månad där allt ser lika dant ut där bara månad skiljer sig åt med rätt utbetalningsdatum etc.
Gör sedan en total flik som summerar ihop alla värden från de 12 månadsflikarna så har ni även en sammanställning som ni kan sända in till skattemyndigheten vid bokslut och deklaration.
Jag har själv modifierat min Lönemall så jag även har en flik som heter parametrar där jag anger alla rörliga parametrar såsom dag för utbetalning av lön, dag för inbetalning till skattekontot, företagsnamn, företagets organisationsnummer,namn på den som skall ha lön, skattesats, och lite till. Dessa värden flyttas sedan in på respektive månadsflik.
Skall försöka göra en artikel om detta och då även bifoga denna mall så ni kan ladda ner den och lägga in era egna värden. Då kommer ni ha en komplett Lönemall som ni kan använda hela året där allt räknas ut med automatik till er själva respektive tilll skattemyndigheten. Skall försöka sätta ihop detta i kväll om jag hinner.

Lönemallen är nu publicerad under Artiklar. Artikeln heter lönemall

#11, detta är bara ett enklet sätt att försöka beräkna hur mycket man får ut. Denna siffra är även det värsta scenariet. Det bygger på att om du t ex har 100 kr i inkomst skall du först betala ca en tredjedel arbetsgivaravgift. På de resternade 70 kronorna skall du sedan betala inkomst skatt som lite schematiskt kan bli ca 45%. Då får du ut ca 35-45 procent av din intäkt.
Men detta gäller bara om du inta har några avdrag, inte gör några avsättningar i periodiseringsfonder, tar ut en lön som är mer än 35.000 i månaden och kommer över brytpunkten för statlig skatt samt lite till.
De allra flesta i ett eget företag lär få ut ca 40-60% av intäkten.