Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1422 ggr
exitingsvillemo
0

ta över befintlig firma

ag ska ta över en firma och har lite funderingar.

• tar man automatiskt över de leverantörer som firman redan har?
  • Kan man byta namn på firman(butiken)?
  • Tar man över reg.nr eller får man ett nytt sådant?
Kaj
0

Leverantörerna får du nog omförhandla. De ev. leveranser (och avtal) som ev. liggerbör du kunna rida vidare på men jag antar att de kommer att vilja ta en kreditbedömmning på dig och ditt nya företag.

ja du kan byta namn på firman. Det gör du hos bolagsverket.

Regnr tar du över. Vill du ha ett nytt så måste du först skapa ett nytt bolag och sedan köpa innehållet i det gamla bolaget och flytta över det till det nya bolaget. Om det inte finns fördelar med t ex förlustavdrag eller värdefulla inventarier (od.) som du köpt extra billibgt skulle jag nog säga att det i så fall inte finns någon fördel med att ta över bolaget utan då är det bättre att skapa ett helt nytt från början. Detta då givet att du kan få med dig leverntörerna men det bör inte bli något problem ifall du är solvent.

exitingsvillemo
0

leverantörerna får jag med mig, det som fortfarande är oklart är om den första leveransen, på väldigt mkt pengar, måste betalas igen av mig om jag tar över firman.

Eller om dom räknar första leveransen från firman och jag "slipper" den enorma, "start-leveransen".

Eftersom jag redan fått OK från fler leverantörer, så vill jag inte köpa in för så mkt pengar från den befintliga leverantören, dock vill jag gärna ha den kvar och ta hem saker för en lite mindre summa.

Kaj
0

Låter som om det är en sak du skall göra upp med leverantören i fråga direkt. Då kan de annulera den liggande ordern och göra en ny då du tagit över firman.