Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 3422 ggr
Ylva-Li
0

Starta enskilt företag?

Hej!

Det är såhär att för tillfället bor jag och min fästman i Tyskland. Dock ska vi till December flytta till Sverige. För att få stanna i Sverige (för fästmannen då) så måste han ju uppfylla något av alla kriterier. Vad vi då kom på (förutom giftemål) är att starta ett eget företag. Det gjorde vi här i Tyskland och det räckte att det var ett mindre hobbyföretag i princip. På det fick jag stanna.

Mina frågor är alltså:
Min fästman hade tänkt att laga datorer, felsöka dem osv. (Han är mycket kunnig i det området)
Det borde väl vara enskilt företag? Vad kostar det att starta upp ett sådant?
Vi lär inte behöva skydda något namn eller liknande då det är ett lokalt företag i såfall som sker på hemmabasis, alt. han åker hem till folk och hjälper dem. Han kommer ju då inte heller anställa några personer.
Inte heller behöver han investera i något. Möjligvis en försäkring ifall något händer med varan han arbetar med. Vad för försäkring och vad det kostar vet jag dock inte.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Kaj
0

Att starta upp en Enskild firma kostar någon tusenlapp för registrering.

En Småföretagarförsäkring är defintivit något jag rekomenderar.

Under filken artikalr, har du en huvud artikel om Gratis rådgivning från ett företag som gör detta ihop med Länsstyrelsen och det kostar som sagt inget. PS Ange gärna att du fick tipset från startaeget.ifokus.se

Här är en länk till denna artikel

hfohrman
0

Att fixa en f-skatt är gratis.

Vad som kostar är om du vill skydda namnet i ditt län. Då blir det att registrera på Bolagsverket vilket kostar 1000:- . Men detta är altså inte nödvändigt.

Hans (som sparade den tusenlappen och kör med "Firma Hans 'efternamn' "

Bregotta
0

Skatteverket och Bolagsverket har tillsammans en hemsida på nätet som heter Företagsregistrering Där kan man ansöka om t ex F-skatt, registreing på Bolagsverket, momsreg osv

Man väljer vad man vill göra. Jag har nyligen använt den möjligheten för min nystartade enskilda firma. Jag valde förutom F-skatt och momsreg att registrera mig på bolagsverket och att betala avgiften direkt när jag ansökte på sajten. Då var det billigare än om jag hade betalat in på annat sätt kostade 900 kr istället för  1200 kr (tror jag det var)Glad

Relativt smidig sajt. Man skriva in allt vid samma tidpunkt utan kan spara sina uppgifter för att senare gå in och fortsätta!

Ett annat tips är att gå på info kväll till skatteverket! Det gjorde jag, suveränt! Hjälpsamma och kunniga!

signemo
0

Han momsregistrer sig och ansöker om F skatt  hos skattemyndigheten.

Eftersom han inte behöver skydda namnet så behöver han ju inte betala till bolagsverket.

Men han behöver kanske någon som hjälper honom i gång med redovisningen( svenska regler), när året är slut gör bokslut och sen deklaration. ( Är en del att tänka på)

Sen behöver han en försäkring. Nån typ av ansvarförsäkring kanske.

Om han väljer att göra redovisningen själv. så kan det ju vara bra med ett bokföringsprogram.

En körjournal  kan vara bra att ha att föra in resor till och från kunder, finns små häften att köpa eller så kanske han lägger in dem i ex. excel  ( till deklrationen).

Sen kanske han ändå kommer att behöva en dator hemma eller en bärbar att ta med., det är ju inte alltid saker går att lösa på plats hos kunden eller så behöver man ladda ner saker och då kan man använda sin egna  ex. bärbara till det.

Min min har en del program som kan rädda saker på hårddisk och allt vad det är. Han kanske behöver ett riktigt skarpt virus m.m. program  för att med hjälp av det rensa kunds dator.

Skall han laga  kan det ibland vara bra att ha ett litet lager hemma.

Han kanske kan behöva ta kontakt med en leverantör som kan leverera snabbt och bra till honom.

Han kanske vill ha en företagstelefon. Kan ibland vara skönt att inte det ringer kvällar och helger på den privata telefonen.

Skatteverket har många informationsträffar. Om man har angett en bra beskrivning av sin verksamhet när man registrerat sig så kallas med till speciella träffar ( SNI kod som styr urvalet)

Lycka till med verksamheten.

Var rädda om varandra

Ylva-Li
0

Tack för alla svar. :) Ska kika på sidorna ni länkat till. Vi skulle helst vilja starta företaget redan nu, men frågan är om det går innan vi har kommit upp till Sverige. Allt för att han så snabbt som möjligt ska kunna få ett svenskt personnummer. (Annars får han inte komma in på lärasigsvenska-kurserna.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||