nystartat och preliminär självdeklaration
Jag har startat en Enskild firma nyligen. Gah vad krångligt. Jag får inte riktigt ihop det med alla skatter och inkomster hit och dit som ska redovisas.
När jag startade det anmälde jag en inkomst på 0:-. Jag trodde inte jag skulle få något uppdrag men fick ett ändå och fick en inkomst på låt oss säga 20 000 exkl Moms.
Nu har jag lämnat in en preliminär självdeklaration. Jag skrev att min nettointäkt var 15 000 och utgående mervärdeskatt var 5 000. Kan det stämma? Eller är det 20 000 som är nettointäkten?
Nu fick jag tillbaka att jag skulle betala 8 852 i preliminärskatt (okt, nov, dec, jan).
För mig låter det grymt mycket, men det är äskert korrekt?

Det låter som om de först räknat 25 procent Moms på de 15.000. Därefter räknat bolagsskatt på ca 30 procent av din vinst ( i detta fall tror de att den var 15.000).
Så ja det låter rimligt. Men bara om du verkligen gjorde en vinst på de 15.000 kr. Om du har haft kostnader skall dessa dras av innan man drar skatt för vinst på resultatet.
Allt detta kommer att regleras till de rätta beloppen när du slutligen gör din deklaration.
PS.
Du borde ha tagit upp att din omsättning var 20.000 kr. Momsen räknas därefter - alltså inte 15.000 som du angav. Nu tror nog skattemyndigheten att du hade en omsättning på 15.000 inkl Moms. Om du angivit 20.000 så borde det blivit ca 11.000 i prel skatt. Räkna först ut momsen på 20.000 = 5.000. Räkna därefter ut att du hade en vinst på 20.000 och dra ca 30% i skatt = 6.000
Skatten för din vinstanger jag som ca 30% beroende på att du ev. kan göra lite avsättningar od. eller ha haft kostnader i bolaget som skall räknas bort från vinsten. Men om du tar ca 30% blir det nog ganska nära

jag tycker det hade varit bättre om du satte in lite slantar på ditt skattekonto och väntat med att preliminärdeklarera.
Du kan ändå inte preliminärdeklarera varje månad, det blir lite för väl.
Kan du inte anlita en bokföringsbyrå? eller åtminstone kosta på ett par timmars rådgivning?
Har du fått en engångsskatt, eller ska du betala 8852 kr varje månad - alltså 3*8852?
Annars summan låter rimligt.