Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1519 ggr
exitingsvillemo
2008-11-14 02:37
0

moms????

fattar ingenting om detta med Moms. En vän till mig som driver ett företag säger att: Momsen för IN-varor får du alltid tillbaka…

Hon får in pengar varje månad på momsen.

Men det är ju även Moms på det jag säljer UT… Som jag ska betala, så jag förstår inte riktigt hur hon kan få tillbaka så mkt på momsen varje månad.

Fattar ingenting… Lär mig Moms, någon

Kaj
2008-11-14 10:51
0

Detta beror antagligen på att hon redovisar Moms varje månad.

Men vid slutdeklaration kommer ingående och utgående Moms att kvittas mot varandra för att gå jämt upp.

Om du köper in varor med en Moms på säg 100.000 kr och sedan säljer varor och tjänster med momsen 200.000 kr kommer du enbart kunna kvitta 100.000. Du kommer alltså inte få tillbaka 100.000. Du kan bara kvitta så mycket Moms som du själv betalt i Moms. Du kan alltså inte gå med vinst på momsbeloppen.

Karin
2008-11-17 19:17
0

Om hon får Moms tillbaka varje månad så innebär det att hon köper med mer Moms än hon säljer.

Om jag handlar varor för 100.000 + Moms så har jag lat ut 25.000 i Moms och om jag sedan säljer för 50.000 så är et bara 12500 jag får från mina kunder, resten (mellanskillnaden mellan -25.000 + 12.500) får ja tillbaka av skatteverket.

I starten av ett företag så hanlar man oftast mer än man säljer eftersom man dels har en hel del krinutrustnin man måste handla i starte, ex dator skrivare, telefoner osv samt att man säkert håller på med en lageruppygnad.

Dessutom så finns et ju brancher som bara säljer med 12 eller 6% i Moms, men trots det så är et 25% i Moms på allt rutn omkring som hyra, bensin, telefon, porto osv. Ett sådant företagg som inte omsätter allt för stora pengar får också oftast Moms tillbaka.

äremot kan man naturligtvis aldri gå med vinst på momsen eftersom momsden varken är en kostnad eller intäkt och att man heller aldri får mer tillbaka än vad man verklien en gång själv betalt in till en leverantör.

exitingsvillemo
2008-11-26 08:41
0

så målet borde alltså vara att inte få tillbaka på momsen, då målet är att få sakerna sålda.

Får jag tillbaka på momsen så har jag köpt in mer än jag säljer?

Har jag förstått det rätt då?

Sinain
2008-11-29 01:19
0

Ja, det är riktigt och absolut inte fel. Andra kanske tycker annorlunda. Men min erfarenhet är att detta med att kvitta momsen på in och ut inte alltid är något att sträva efter. Man ska inte köpa varor bara för att.