Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
Elega
0

internetbutik

Jag har en liten idé om en internetbutik jag vill starta och eftersom det inte är några stora saker jag ska sälja tänker jag ha lagret hemma eftersom jag har två gigantiska förråd och ett rum som aldrig används som står tomma.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att starta eget företag undrar jag om det behövs någon typ av kompetens och vem/vad man måste kontakta för att få tillstånd. Så jag undrar kort sagt vad man måste göra från grunden när man startar en internetbutik.

Dessutom undrar jag hur lång tid det tar för företaget att gå i vinst, på ett ungefär. Jag förstår att det är väldigt olika men skulle vara skönt att höra på ett ungefär.

Tacksam för alla svar!

novaland
0

Jag har en internetbutik, den va skitlätt att öppna. Problemet är att ingen som helst känner till var den finns eller att den finns. har inte lyckats sälja en enda sak på över ett år nu. kanske är dags att fundera på om man skulle synas också?

Eftersom jag inte har lagt ut ett enda öre på den internetbutiken så har jag inte förlorat något.. så jag har nästan redan börjat gå i vinst.

Tillstånd behövdes det inga efter som jag inte sålde något eller gjorde något som behöver tillstånd. Det är ju inte att jag säljer uran, alkohol eller vapen liksom..

Men momsregistrerad Enskild firma kändes iallafall rätt att skaffa.

Elega
0

Så man ser bara till att fixa en schysst hemsida, köper in det man tänker sälja, och registrerar företaget?

Vart gör man denna registrering? Är det den enda registreringen man gör? Med tanke på att man måste betala skatt och allt sånt.

abbis
0

Alla tror det är så enkelt att sälja i en internetbutik men så är inte fallet.En bättre webbshops domän kostar pengar,kan du inte göra jobbet själv kostar det pengar,marknadsföringen kostar pengar annonsering etc etc,revisor kostar pengar om du inte kan bokföring.Sen tillkommer det telefonkostnader ,fraktkostnader,inköp av bättre kamera för att ta bra bilder med,emballagekostnader mm mm.Den största posten är marknadföringen av webbshopen en annons i t.ex amelia kostar 6000:- per införande och man bör köpa minst 10-12 av dessa x 3-4 tidningar..Kunderna hittar dig inte om du inte marknadför dig,jag lovar!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elega
0

Jo men alla sådana saker är jag med på, jag vill bara veta hur man startar det. Vem man måste kontakta för att berätta att man har ett företag så att man kan betala skatt och allt sådant.

Elega
0

Förresten #1 Betalar du ingenting för att ha din hemsida?

Tina-A
0

http://www.starta-eget.se/bocker.php

Köp en bok :)

Själv har jag "Rivstart" och "345 smarta sätt att skaffa nya kunder".

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]