Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 2919 ggr
Lorita
0

2 frågor

Om man driver en firma typ ett gym eller liknade.

Fråga ett, är momsen då 6 %

Fråga två, om man låter några som hjälper till som får betalt i form av träningar låt säga till ett värde av 700-800 kr i månaden om dom skulle betala för det. Är det då lön eller har man rätt att byta så med några?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

precis
0

om nån hjälper dig utan ersättning så är det ideellt arbete, men om du erbjuder nån sorts mat eller rabatt, typ lunchkuponger eller produkter så ska det skattas.

Svar på detta och momsfrågan kan du kanske hitta på skatteverket.se?

Lorita
0

Då blir det en tolknings fråga då, hur mycket får man ge på ett år utan att det blir skatt på summanFlört

Kaj
0

#1 har rätt. Den typ av ersättning du ger (pengar eller i detta fall träningspass) spelar ingen roll. Det skall ändå tas upp som ersättning, lön.

Vad gäller Moms så finns dessa två länkar på skatteverket.se som du bör läsa. Där får du svar. Det beror lite på vad du tillhandahåller till din verksamhet.. Det finns tre olika momssatser 6, 12 och 25 procent som gäller för olika saker. Jag tror att du skall ta ut 6% Moms för inträde och träningskort. Eventuellt kan det vara momsbefriat men då krävs att den klassas som IDROTT. Är man ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund är det momsfritt.
Säljer du däremot saker i verksmaheten är det nog 25% som gäller för det mesta. Vissa undantag finns (se i momsbroschyren på länk 2 nedan).

Skatteverket 1

Skatteverket 2

Lorita
0

Jag tror det är idrott, jag ska kolla det. Men jag har ju utgifter med 25 % Moms, kan man dra av mer Moms än vad man får in? Jag menar om det klassas som idrottSkrattande

Egentligen så är dom pass som medhjälparna har extra också nödvändiga för att verksamheten ska kunna fungera men hög säkerhet, dom kollar utrustningen under sina pass kan man säga, så då borde det inte bli skatt på det hellerFundersam

Skydds kläder, med tryck för företaget, kan jag tillhanda hålla det till dom medhjälpare jag har, eller blir det lön då?Oskyldig

Kaj
0

Du kan inte dra av mer Moms än vad du haft i utgifter för Moms. All ingående Moms skall ställas mot din utgående Moms.

Lorita
0

#5 då hade jag lite rätt i alla fall, jag måste gå en starta eget kurs den här idén är det ända som snurrar i huvudet på mig just nu och hur jag än räknar så kan jag leva på det utan problem och ha kul samtidigt Skrattande

altavista
0

Kaj: visst, det kan bli så att den ingående momsen är högre än den utgående.

Det är bara att Skatteverket undrar och i några fall vill få in underlag för det. Men det är inga problem, t ex om någon köper in - låt oss säga en pizzabagare köper en pizzaugn där han drar av 25 % ing.moms, men hans (för det mesta en han) utg.moms är bara på 12 % och i regel då blir det tbx i Moms just denna månad.

Det är bara, om Skv begär, skicka in en kopia på fakturan samt resp månads kontoutdrag på ing momskonto, så saken är ur världen.

precis
0

#4 Skyddskläder är bara för anställda som hanterar kemiska ämnen el.dyl. och riskerar att förstöra sina egna kläder.

#6 Starta-eget-kurser ger oftast inte så bra svar på just dina specifika frågor som rör din idé/projekt/bransch. Dom försöker vara generella. Men iFokus.se däremot, där har du nätverk med kompetens som kan det mesta om det mesta ;)
har du planerat med utgifter för marknadsföring och pensionssparande??? isåfall är det bara att sätta igång!!!

Lorita
0

Branschen den kan jag utan och innan och har alltid sagt att där kan man inte försörja sig, tills jag kom på mitt koncept och fattade att jag kommer att vara prisvärd och få ut en hel OK lön för mig. Det är nog mer tekniska frågor som bokföring och skatter som skrämmer mig. Marknads föring är på gång, jag vet målgrupp, pensionssparande har jag inte tänkt på nämnvärt, har du några bra tips och idéer. Jag kan av rent tekniska skäl inte starta förrän till nästa sommar/höst och då är det bra att utnyttja tiden till att gå någon kurs så jag kan ställa vettigare frågor härSkrattande

Kaj
0

Jag skulle definitivt anlita en bokföringsfirma i ditt läge. Varför ska du behöva säta dig i  i allt men framför allt behöva lääga den tid det trots allt krävs för bokföring när du hellre kan tjäna pengar på samma tid. Det är en billig försäkring med en bokföringshjälp. Framför allt med tanke på när deklaration och det kommer. Du kommer definitivt att tycka det är värt det

Lorita
0

#10 Jo det ska jag göra, jag ska ringa Pia hon har hjälpt mig en gång då jag hade för mycket inkomster för min lön tidigare, min man fick lite tips också dåSkrattande Jag har faktiskt en advokat också men det är väll inget man skryter omOskyldig

AnnaLundin
0

#10 Men även om man anlitar hjälp med bokföringen bör man ju ha åtminstone ett hum om hur det hela går till och vad siffrorna på pappren innebär. Det är inte så självklart för den som inte är insatt i det…

Jag gick en starta eget-kurs för 10 år sen och tyckte det var TOPPEN! Man fick lite extra input, vad man bör tänka på i olika lägen! (bokföring hade jag jobbat lite med tidigare, hos min mamma som jobbat med det i över 30 år)

(*minns med förfäran min kurskamrat på hovslagarutbildningen, där vi fick en väääldigt summarisk kurs i ekonomi, där första lektionen inleddes med vilka konton vi skulle välja - varpå min kurskamrat efter en stund undrar "VADDÅ? ska det vara olika bankkonton för olika saker??? Tilläggas gör att den killen dessutom drivit företag tidigare också, med "Munkvagn" och kondomautomater…Fundersam *)

Lorita
0

#12 är man då som jag lite kontroll människa så är det bara nödvändigt med kunskap. Måste man inte ha koll på ekonomin för att kunna ta ut lön, jag menar man kan ju inte tömma bolaget på pengar och man kan ju inte leva på luft. Jag kan ju inte ringa revisorn och fråga om allt, typ pappret är slut på kundtoaletten kan jag köpa nytt….en starta eget kurs får det allt bli.

Revisor och hjälp måste jag ju också ha då jag inte kan veta alla avdrag man får och inte får göra.

AnnaLundin
0

Revisor behöver du ha ENDAST om du ska ha aktiebolag! Övriga bolagsformer får vara utan revisor och det kostar bara en massa onödiga pengar att ha det ändå! Det duger lika bra med en redovisningskonsult, som kostar betydligt mindre!

Lorita
0

Tack då kör jag på det, se jag behöver gå en kurs. Det kommer att bli en enskildfirma tror jag, nu gäller det bara att någon sparkar mig hårt så jag vågar pröva mina vingar.

AnnaLundin
0

Börja med starta eget-kursen, så att du kan göra realistiska beräkningar på omsättning, kostnader och vad som kan bli kvar att ta ut lön ifrån…

Lycka till!