Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1480 ggr
Ulle
0

Hur löser man detta?

Hej.
Jag har en liten fråga om försäljning och moms:

Jag har haft en maskin som jag köpte som privatperson för ett tag sedan. Den fick inte plats där jag arbetar så därför ställde jag undan den hos en kompis.
När jag startade mitt företag glömde jag att ta med maskinen som inventarie. Så den finns alltså inte med i mitt företag.
Nu är det ett annat företag som vill köpa maskinen av mig och de vill ju naturligtvis ha en momsfaktura.

Finns det något sätt att lösa detta?

Tacksam för svar

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Kaj
0

Gör först ett internt köp från dig som privatperson till ditt eget företag. Här kan du själv sätta priset (men det bör vara rimligt). Boka in den som en inventarie.
Om du som företagare köper något av en privatperson (som dig själv i detta fall) kan företaget inte dra av någon moms

Därefter säljer ditt företag maskinen till det andra företaget. Då tar du ut ett pris du vill ha samt lägger på Moms. Försäljningen bokar du som en intäkt i ditt företag och momsen bokar du som utgående Moms. Momsen är här avdragsgill som vilken anna försäljning som helst.

Karin
0

Eftersom maskinen en gång varit ute hos en privatprson har den lämnat momssfärn och du kan int sälja den med Moms.

Tar du in maskinen i firman och säljer den så blir dt enligt reglerna för vinstmarginalbeskattning, något som inte heller ger rätt för köparen att dra av någon moms

Terence
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Ulle!

Enkelt problem!

Sälj inventarien som privatperson till företaget som vill köpa den!

Det är bara att skriva ett kvitto utan Moms.

Glöm inte ange ditt personnummer på kvittot.

Ulle
0

Tack för era svar. Det råder visst lite oenighet men jag tycker att det låter rimligt att göra som Kaj föreslår.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Terence
0

Ulle!

Varför i hela världen skulle du sälja maskinen till ditt ditt företag för att sedan sälja den till din kund?

Scenario 1:

Du säljer maskinen för 10 000 kr till ditt företag, företaget säljer sedan maskinen vidare för 10 000 kr + Moms. det enda du skapar här är en onödig administration!

Scenario 2:

Du säljer maskinen till ditt företag för 1 000 kr och företaget säljer den vidare för 10 000 kronor + Moms. Här uppstår en vinst som du måste betala vinstskatt för, om bolaget genererar vinst totalt vill säga. Därefter får du betala skatt + soc avg om du vill ta ut lön från beloppet…

Varför krångla till det?

Sälj maskinen som privatperson och använd pengarna till något roligt om du inte behöver dem till företaget!

MVH

/Terence