Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 798 ggr
mariatingsund
0

utlämnande av org.nummer

Hej, undrar om någon kan hålla på med bedrägeri om de får veta ens org,nummer? Det är väl offentlig uppgift och i sig räcker inte till utnyttjande? Om jag har fel, vad kan man råka ut för då?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Nu har jag kollat lite och det var visst en del fall då man beställde varor med ett företags namn o org.nr, men räcker det verkligen detta när man handlar på faktura? Bara beställa genom nätet eller bara ringa? Hur kan man  undvika det och hur ska man göra då när man blev utnyttjad? Så är inte fallet - än, jag bara  undrar, eftersom jag har en sån konstig känsla att jag blivit lurad till något.

Kaj
0

Jo det förekommer nog men precis som du sa så är detta offentliga handlingar så det är nog svårt att försöka hemlighålla org nummret

Loove
0

Jag fick en lur i örat häromdagen när jag frågade efter org nummer…. i det fallet blev jag nog lurad på 5 collegetröjor. Företagsnamnet finns, men inte som AB som kunden sa utan som enskilld firma…som inte varit verksam på många år. Han skulle ha tröjorna till sig och grabbarna i verkstaden.

Jag förstår din fundering men skicka alltid varorna till samma dress som orgnummret har så är det nog det bästa. Nackdelen är ju för både dig och mig att vi tillverkar personliga produkter som är svåra att sälja till någon annan om det blir returer.

Lovisa

mariatingsund
0

Nja, jag är inte rädd för det, utan att de beställer en massa varor till en ändrad adress i mitt namn, så de får leveransen och fakturan som de inte betalar, och leverantören kommer kräva pengarna av mig, med mitt förtagsnamn och org.nummer som busarna uppgav.

Niklas
0

Organisationsnummer är lätt att få tag på om du inte lämnar ut det själv. Här till exempel:

http://www.allabolag.se/

Jag skulle inte oroa mig för det. Det kärvs en underskift av firmatecknare för att en beställning ska vara giltig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

För aktiebolag, ek föreningar mm är det offetnliga uppgifter som lätt går att få tag på via t ex www.allabolag.se

Om det däremot är en Enskild firma så kommer du via www.allabolag.se bara se de första siffrorna i personnummret - alltså inte de fyra sista siffrorna och det är ju för väl eftersom det faktiskt är ditt personnummer och det vill man inte lämna ut hur som helst.

mariatingsund
0

Nu har jag ju gjort det, sån idiot jag känner mig, det går ju väl också kolla i folkbokföringen eller ? Vi får väl hoppas att jag inte råkar illa ut, iaf fick jag lägga ner en halv dag på att prata om detta med olika myndigheter. Jag fick ju fakturor på saker jag inte beställt, så det är både det ena och det andra, jag hatar folk som lever på att försöka lura andra.

Om man "bara" vet personnumret på en person (enskild firma) går man väl inte långt med "bara" det? Vi får hoppas det.