Bankkort?
Måste man ha ett bankkort för den enskilda firman eller räcker det med ett konto, också lägger man själv ut småutgifter och redovisar det sen? Dom stora kostnaderna kommer att komma på fakturor. Det hade varit enklare om man bara kan ha ett konto för just firman, men kunna föra pengar snabbt och enkelt via samma Internet bank som jag har i dag.

Du behöver inte ha ett bankkort för den egna firman. Du kan lägga ut detta privat och sedan bokföra detta genom ett utlägg. Om du har en Enskild firma så är din privatekonomi desamma som firmans. Om du har ett AB är den helt skild från din privata ekonomi.
Har du ett AB krävs att du skaffar dig ett företagskonto där du bland annat skall betala in ditt aktiekapital på. Detta hjälper banken dig med.
Det kan ju alltid vara bra att ha ett eget bankkort för småutgifter som är enbart för firman. Det är då enklare att hålla reda på olika poster som avser din verksamhet respektive privata.

Tack, det kommer nog inte bli så mycket småutgifter utan mer stora klumpposter och mycket på faktura. Det är ju kontorskostnader papper mm men det handlar jag oftast vid ett tillfälle.
Om jag köper något från en privatperson, kan man ta upp det som en utgift och göra avskrivningar på kostnaderna i firman?
DU kan ta upp det som köps från privatpersoner också. Kvitto naturligtvis… :D Men det går inte att dra av "fiktiv moms" numera, som man kunde förr.

Tyvärr ha jag ett kvitto där säljaren skrev Moms men är en privatperson, kan jag redovisa att det är fel på kvittot eller ska jag ta kontakt med henne och be att vi skriver om kvittot?
Vem står som ägare till "prylen" tex en bil, jag eller firman om det är en Enskild firma?
Jag har börjat leta kurser nu 
OM det är möjligt tycker jag att du ska be om ett nytt kvitto, så att det inte blir några problem.
Jag hade en kompis som av ren okunskap skrev i sin annons att priset på hennes häst inkluderade Moms. Och hon blev skitsur när jag förklarade för henne att man inte kan skriva så som privatperson… Det är ju STOR skillnad för en "uppköpare" av något slag att betala 40.000 inkl Moms eller utan moms…
OM saken köps till firman så är det firman som äger. MEN kom ihåg att bil i firman i de flesta fall är en förlustaffär - enligt min mamma som jobbar med redovisning och sånt, sen 30 år tillbaka… (det är bättre att ta ut milersättning för privatbilen)

Tack, jag ska be om nytt kvitto om allt går i lås. Jag tänkte inte så mycket på det då men kommenterade att hon räknat ut momsen på priset och om jag förstått allt rätt så kan man bli momsredovisningsskyldig om man skriver så.
Jag vill ha kvar bilen privat och tar milersättning, så det var väll lite det jag undrade över.
Jag har tänkt att ta kontakt med en konsult som hjälper mig se om affärsidén är något att ha, men det hade varit en kul grej om det gick i lås. Enda nackdelen är att jag kommer att vara bunden på kvällar så det blir mindre tid medfamiljen men jag kommer att syssla med något riktigt roligt, jag tror inte jag kommer att sakna mitt gamla liv.