Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 8676 ggr
ironitech
0

Fakturera min arbetsgivare

Hej,

Inte finns det väl något hinder för mig att fakturera min arbetsgivare för ett arbete som är utfört av mig i min enskilda firma när arbetet inte normalt ingår i mina arbetsuppgifter?

Kaj
0

Inga problem. Det är som vilket jobb som helst som är utfört av någon. Att du är anställd där spelar ingen roll så länge som du och din arbetsgivare är överens om att du kan fakturera detta.

En liten hake dock. Skatteverket har regler för i vilken omfattning du kan göra detta. Man vill ju inte råka ut för att folk blir anställda hos ett företag och genomför arbetsuppgifter i en egen firma och fakturerar. Detta skulle de då kunna tolka som om man försöker komma åt momsavdrag mm på uppgifter som du annars egentligen skulle vara anställd för att utföra.
Enskilda delar eller uppgifter som ligger helt utanför det du är anställd för borde dock gå bra.

Skatteverket bedömmer dessa situationer från fall till fall så bäst är nog att kolla med dem först för att se hur de ställer sig. Är lite svårt att avgöra här för mig då jag inte vet vad som står i din arbetsbeskrivning respektive vad du skall göra för din firmas räkning.

Ett exempel som jag tror skulle gå igenom hos skatteverket skulle dock vara:
Du är anställd som t ex ekonomiassitens.
Du får en förfrågan att göra en hemsida till företaget och att detta inte ligger inom dina arbetsuppgifter som ekonomiassitens. Då borde du kunna göra detta för ditt företags räkning

Ett exempel som jag inte tror skatteverket skulle godkänna är:
Du är anställd som t ex ekonomiassitens.
Du får en förfrågan om att göra ett bokslut (eller liknanade). Här skulle jag tro att skatteverket skulle tolka det som att det borde ligga inom ramen för dina normala arbetsuppgifter och alltså inte får ta din firma i anspråk för att göra jobbet. Gör du det däremot mot ett helt annat företag så är det OK.

ironitech
0

Hej och tack för ditt svar.

Då känns det som att det borde vara lungt. Jag är anställd som inköpare och min firma jobbar med foto/film och det är det uppdraget gäller.

Jag ska bara dubbelkolla med skatteverket men det verkade vara högt tryck på deras upplysningstelefon just idag.

mariatingsund
0

Om du uppfinner något som kan användas av företaget där du arbetar, får du väl inte ett öre. Om du slutar din anställning, tar patent och säljer din uppfinning till företaget där du jobbade, får du procent på varenda såld bit.

Vad jag vill säga: Det är inte så säkert att du är berättigad lagenligt på inkomst för något du gjorde på företaget där du är anställd.

Det är en annan sak om företaget har anlitat din privata firma.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

ironitech
0

Ja, och det är så det ligger till, alltså att min arbetsgivare anlitat min privata firma.

För andra som undrar så fick jag tag på skatteverket och dom sa att det såklart varierade från fall till fall men att om det var solklara skillnader mellan arbetsuppgifterna man har i sin anställning och firmans verksamhet så skulle det inte vara några problem.